Piața de cinema din România: câți spectactori merg la film și ce producții preferă românii
Numărul spectatorilor la cinema a scăzut anul trecut în România cu 14%, în ciuda popularității în creștere a filmelor românești. Peste 31% dintre spectactori au văzut filmele în București.
Știu că este perioada concediilor și, cel mai probabil, nu e momentul potrivit pentru o analiză despre piața imobiliară. Așa că pentru ediția de astăzi ți-am pregătit o lectură cu cifre despre filmele pe care le preferă românii atunci când merg între cei patru pereți ai unei săli de cinema.
Datele despre numărul de spectactori în cinematografele din România sunt furnizate anual de Centrul Național al Cinematografiei (CNC) prin intermediul unui raport detaliat pe câteva zeci de pagini.
Astfel, raportul arată că cinematografele din România au înregistrat anul trecut peste 11,2 milioane de spectatori, în scădere cu 14,2% comparativ cu 2023 și cu numai 8.000 de spectatori sub nivelul raportat în 2022.
În plus, datele indică faptul că, la numai un an după ce revenise aproape de nivelurile de dinainte de pandemie, piața cinematografelor a înregistrat în 2024 cel mai slab rezultat din ultimul deceniu, dacă nu luăm în calcul perioada 2020-2021, în care au existat intervale lungi de timp în care cinematografele au fost închise din cauza restricțiilor guvernamentale.
Scăderea interesului pentru vizitele la cinema poate avea mai multe explicații. Printre ele se numără concurența puternică reprezentată de serviciile de streaming, care au devenit tot mai populare pe măsură ce numeroși furnizori și-au lansat operațiunile în România după startul dat de Netflix în ianuarie 2016.
În plus, un alt factor poate fi reprezentat de calitatea filmelor lansate pe marile ecrane, întrucât în ultimii ani producătorii au fost criticați frecvent pentru lipsa de originalitate și realizarea unor producții din cadrul unor francize populare care nu mai stârnesc însă la fel de mult interes, în special în rândul adolescenților și tinerilor.
Pe de altă parte, veniturile operatorilor de cinematografe au scăzut anul trecut cu 5,1%, la aproape 293 de milioane de lei. În acest caz vorbim despre o scădere care vine după un record istoric de încasări în 2023, în condițiile în care în anii de dinaintea pandemiei piața se stabilizase în preajma pragului de 260 de milioane de lei.
Veniturile operatorilor au scăzut într-un ritm mai lent decât numărul de spectactori ca urmare a faptului că prețul mediu al unui bilet a crescut cu 10,1%, la 26,1 lei. Practic, prețul mediu al unui bilet a crescut într-un ritm de aproape două ori mai mare decât inflația de 5,6% raportată pentru anul 2024 de Institutul Național de Statistică (INS).
Pe de altă parte, potrivit datelor istorice publicate de CNC, prețul mediu al unui bilet s-a majorat cu numai 10% în intervalul 2018-2022, inclusiv din cauza pandemiei care a închis temporar cinematografele în 2020-2021.
București acoperă aproximativ o treime din piața națională de cinematografie, așa cum se întâmplă în numeroase alte domenii economice, inclusiv pe piața imobiliară.
Datele publicate de CNC arată că București a înregistrat anul trecut 3,5 milioane de spectactori, în scădere cu 15,3% comparativ cu 2023 și la un nivel foarte apropiat de cel raportat în 2022. Cu alte cuvinte, 31,2% dintre biletele de cinema au fost vândute în București.
Urmează alte trei orașe cu peste 600.000 de spectactori și cu scăderi chiar mai mari decât cele înregistrate în Capitală: Constanța (-14%), Cluj-Napoca (-18%) și Timișoara (-19%), în timp ce Brașov ocupă locul 5 cu 541.000 de spectactori și o scădere cu 13%. Dintre aceste 4 orașe, Constanța este singurul care a raportat un număr de spectactori mai mare decât în 2022.
Clasamentul pe orașe include doar spectactorii din cinematografele de tip multiplex, fără să ia în calcul cinematografele cu un singur ecran și cinematografele de artă. De asemenea, este important de menționat că datele pe orașe pot varia semnificativ pe termen scurt ca urmare a deschiderii unui nou multiplex într-un anumit oraș.
Printre altele, raportul CNC include și o serie de date despre ponderea spectactorilor în funcție de țara de origine a filmului vizionat, iar aici se pot observa câteva tendințe interesante.
De exemplu, filmele americane au atras în 2024 doar 58,9% dintre spectactori, în scădere de la 68% în 2023 și de la peste 86% în 2016. În același timp, producțiile românești au fost urmărite anul trecut de 21,5% dintre spectatori, în creștere de la 18% în 2023 și de la numai 3,4% în 2016.
Una dintre explicațiile pentru creșterea numărului de spectatori la filmele românești în detrimentul celor produse în Statele Unite este că în ultimii ani au fost lansate pe marile ecrane o serie de comedii românești care au atras în special adolescenții datorită prezenței în distribuție sau în echipa de producție a unor influenceri.
De exemplu, printre ele s-a numărat în 2024 comedia „Buzz House: The Movie” cu Andrei Șelaru (Selly) și Erika Isac, care a atras peste 500.000 de spectactori, dar care are în prezent nota 3,2/10 pe platforma IMDb. Un alt exemplu este „Tati Part-Time”, care a înregistrat peste 400.000 de spectatori. Ambele filme românești au avut mai mulți spectatori decât producția SF „Dune: Part Two” produsă de Denis Villeneuve și inspirată din seria de romane „Dune” scrisă de Frank Herbert. (363.000 de spectatori).
De asemenea, aceste două filme au avut împreună 900.000 dintre cei 2,4 milioane de spectactori ai filmelor românești de la cinema, ceea ce reprezintă aproape 38%.
Abonează-te la newsletterul Patru Pereți și primești în inbox analize despre piața imobiliară și tehnologii în construcții.
Raportul publicat de CNC include și alte detalii interesante despre piața de cinematografie în 2024, printre care:
în România există 108 cinematografe cu 473 de săli cu o capacitate totală de peste 83.000 de locuri. 73% dintre sălile de cinema sunt compatibile cu formatul 3D.
numărul mediu de spectatori la proiecția unui film a fost de 16,1, ceea ce înseamnă un grad mediu de ocupare de numai 9,1%. Cel mai probabil, gradul redus de ocupare este cauzat de numărul foarte mic de spectatori la proiecțiile din timpul săptămânii, în special din prima parte a zilei.
lanțul de cinematografe Cinema City a avut 6,99 de milioane de spectatori, ceea ce reprezintă o cotă de piață de 62,4%, întrucât are de departe cea mai mare rețea națională: 28 de cinematografe cu 255 de săli. Urmează în top lanțurile Cineplexx (10%) și Happy Cinema (3,4%).
Cinema City Cotroceni a fost cinematograful cu cei mai mulți spectactori: aproape 920.000 de bilete vândute. Podiumul este completat de Cineplexx Băneasa (600.000 de spectactori) și Cinema City ParkLake (415.000 de spectatori).
cel mai vizionat film la cinema a fost animația „Inside Out 2” cu 559.000 de spectatori, urmată de filmul cu supereroi „Deadpool & Wolverine” (523.000 de spectatori) și „Buzz House: The Movie” (500.000 de spectatori).
filmul cu cele mai mari încasări a fost „Deadpool & Wolverine” cu peste 15,1 milioane de lei, întrucât acesta a fost disponibil și în formate cu prețuri mai mari la bilete (3D, IMAX).

Pentru că în ediția de astăzi a newsletterului am vorbit despre filme, am un pont inedit pentru tine: mergi la cinema să vezi documentarul „Radu, ești ok?!”. Producția spune povestea ultramaratonului Ultra Trail du Mont Blanc la care a participat Radu Restivan în 2024: o cursă de 176 de kilometri cu o diferență pozitivă de nivel de 10.000 de metri. Documentarul rulează în perioada august-octombrie în mai multe cinematografe din țară, iar programul este actualizat periodic aici.
Iar dacă trailerul de mai sus nu este suficient de convingător, abonează-te la newsletterul sportiv Patru Tribune și în curând îți trimit în inbox impresiile mele despre documentar de la vizionarea recentă de la Cinema Muzeul Țăranului din București.
Așa cum probabil ai aflat deja, publicația de jurnalism explicativ Panorama se închide în 1 septembrie. În ultimii 2 ani am fost unul dintre colaboratorii publicației, iar cel mai recent articol pe care l-am scris are legătură cu biletele la spectacole dintr-o altă perspectivă: ce riști dacă îți cumperi bilete la concerte la suprapreț de pe platforme de revânzare precum Viagogo?
Îți recomand să citești articolul și să-l trimiți mai departe prietenilor care obișnuiesc să plătească chiar și de trei ori mai mult pe bilete în ciuda faptului că Viagogo menționează explicit că „nu avem niciun control și nu garantăm existența, calitatea sau legalitatea biletelor [...] sau abilitatea vânzătorului de a vinde bilete.”
În anii următori ar trebui să revină în circuit cinematografe istorice precum Merconi sau Patria. Sunt curios dacă va fi mai atractiv pentru bucureșteni să vadă un film acolo, decât la mall
trist