Patru Pereți #5: Cosmopolis - Mini-orașul fără internet fix
Complexul Cosmopolis a rămas fără internet fix din cauza unor decizii controversate ale dezvoltatorului. Am vorbit cu unul dintre locuitori pentru a afla cum se trăiește în general în Cosmopolis.
Salut și bine te-am găsit! Sper că ți-ai pregătit doza zilnică de cafea înainte să deschizi acest newsletter, pentru că am o vagă bănuială că nu-l vei închide până nu ajungi la final.
Nu de alta, dar avem un subiect principal care scoate în evidență o serie de probleme neașteptate cu care te poți confrunta după ce cumperi o locuință într-un ansamblu rezidențial nou.
Înainte să începi lectura, te rog să trimiți acest newsletter prietenilor tăi pe mail, pe Facebook sau pe orice altă rețea socială pe care o folosești. Este important ca informațiile de calitate să ajungă la cât mai multe persoane. Mulțumesc!
Analiza săptămânii: Cosmopolis - Mini-orașul fără internet fix
În a treia ediție a newsletter-ului Patru Pereți ți-am oferit câteva ponturi prin care poți să afli rapid mai multe informații despre dezvoltatorul ansamblului rezidențial în care vrei să-ți cumperi apartament. Printre altele, una dintre recomandările pe care le-am făcut atunci a fost să cauți informații despre apartamentele deja finalizate în complex direct de la sursă: persoanele care s-au mutat deja acolo.
Este momentul potrivit să-ți ofer un exemplu concret în această privință, ca urmare a unor controverse care au apărut recent în spațiul public cu privire la cartierul Cosmopolis. Dar mai întâi hai să-ți dau câteva detalii despre acest proiect.
Ce este Cosmopolis?
Cosmopolis este un complex rezidențial construit în comuna Ștefăneștii de Jos din județul Ilfov și este situat în partea de nord-est a Bucureștiului, la aproximativ 18 kilometri de Piața Unirii. Pentru a ajunge în centrul Bucureștiului trebuie să mergi o scurtă distanță pe Șoseaua de Centură, apoi să intri pe Autostrada A3 și să intri în oraș prin Șoseaua Petricani și Șoseaua Colentina.
Complexul include o largă varietate de locuințe: vile individuale, vile de tip townhouse (vile alipite), apartamente tip studio (garsoniere cu bucătărie open-space), apartamente de 2 camere și apartamente de 3 camere. În prezent, complexul Cosmopolis are circa 4400 de locuințe și aproximativ 12000 de locuitori.
Printre facilitățile oferite locuitorilor se numără parcuri, locuri de joacă pentru copii, plajă privată pe lacul natural din apropiere, piscine exterioare, terenuri de fotbal și de tenis, mese de tenis de masă, grădiniță privată, un strip-mall Cosmopolis Plaza (concept de mall similar, de exemplu, cu Vulcan Value Centre), serviciu de transport public sau serviciu permanent de pază. Practic, vorbim despre un soi de mini-oraș de mărimea Comarnicului din care teoretic nici nu trebuie să ieși prea des pentru activitățile de zi cu zi.
Cosmopolis este dezvoltat de compania turcă Opus Land Development SA. Ahmet Buyunkali este președintele companiei, în timp ce Ozan Tuncer este director financiar, potrivit datelor publice.
Cum a rămas comunitatea fără internet fix
Acum câteva zile am ajuns întâmplător pe blogul lui Cetin Arhi Ametcea la o postare scrisă de un locuitor din Cosmopolis în care acesta explica modul în care locuitorii din complex au rămas fără internet fix.
Iar povestea merită citită pentru că scoate în evidență mai multe lucruri care, cel puțin din perspectiva mea, sunt în neregulă, mai ales când vine vorba despre un complex imobiliar modern:
Serviciul de internet fix de la Digi era furnizat printr-o firmă intermediară, astfel că locuitorii nu aveau contracte directe cu operatorul de telecomunicații. Este ușor să intuiești că existența unui intermediar generează, evident, costuri finale mai mari pentru utilizatorul final.
Opus Land Development, dezvoltatorul Cosmopolis, a solicitat celor de la Digi o taxă pentru fiecare client final pentru a permite continuarea contractului cu firma intermediară. Taxă despre care se spune că ar fi în valoare de 100 de euro pentru fiecare client. Digi a refuzat. La rândul lor, cei de la Telekom furnizau internet fix pentru cel puțin unul dintre blocurile Cosmopolis.
Reprezentanții Opus Land Development au tăiat conexiunile de fibră optică ale Digi (în urma refuzului de a achita taxa) și Telekom (sub pretextul că nu a cerut permisiune pentru instalare). Ulterior, echipele de depanare de la Telekom și Digi nu au fost lăsate să intre în complex pentru că “drumurile de acces sunt ale dezvoltatorului, care poate solicita inclusiv taxe de acces”. Ce poate fi mai frumos decât să-ți cumperi un apartament și să fii amenințat că, pentru a ajunge acasă, dezvoltatorul îți poate cere bani pentru a parcurge drumul de acces spre bloc?
“Salvarea” a venit, desigur, tot de la dezvoltator, care i-a anunțat pe locuitori că serviciile de internet fix vor fi furnizate de Vodafone (care a cumpărat recent UPC). Prin routere cu conexiuni lente, până la instalarea rețelei de fibră optică.
Practic, locuitorii din Cosmopolis au rămas fără internet fix într-o perioadă în care numeroși angajați lucrează de acasă, iar numeroși copii fac școala online. Sigur că există varianta de a folosi o conexiune mobilă de date 4G sau 5G pe post de hotspot Wi-Fi pentru laptop sau desktop, dar gândește-te că nu este o soluție viabilă pe termen lung. Atât din punct de vedere al vitezei de conectare, cât și din punct de vedere al traficului consumat.
Nu știu cum ți se pare ție această situație, dar eu unul nu aș vrea să cumpăr o locuință și apoi să nu am libertatea de a alege furnizorul de internet pe care îl doresc, indiferent că se numește Digi, Telekom sau Vodafone. Sau să rămân fără internet fix din motive care nu pot fi imputate operatorului. Sau să fiu nevoit să semnez un contract cu o firmă intermediară.
Plecând de la postarea de pe blogul lui Cetin Arhi Ametcea am încercat să confirm aceste informații din mai multe surse. În scurt timp, am descoperit comentarii asemănătoare în topic-ul dedicat complexului Cosmopolis de pe forumul Softpedia, iar apoi alte comentarii pe acest subiect pe grupul public al locuitorilor Cosmopolis de pe Facebook.
Am decis însă că este momentul potrivit să aprofundez un pic un subiect prea puțin dezvoltat în media: cum sunt în realitate serviciile extra de care beneficiază locuitorii unui complex rezidențial modern comparativ cu locuitorii blocurilor vechi? Și, mai ales, cum sunt în realitate aceste servicii comparativ cu prezentările de pe site-urile oficiale ale complexelor? Pentru asta am stat de vorbă cu Simona Dumitru.
Viața în Cosmopolis
Simona este unul dintre cei aproximativ 12.000 de locuitori din complexul rezidențial Cosmopolis. Pentru început, am întrebat-o pe Simona dacă au mai avut loc și în trecut astfel de probleme care să afecteze o comunitate atât de mare de locuitori.
“Este prima dată când apare o astfel de problemă. În general mai sunt subiecte sensibile care afectează un grup de rezidenți, dar acum a fost afectat întreg cartierul, în condițiile în care în situația actuală foarte multe persoane lucrează de acasă, iar școala se desfășoară online”.
Recunosc că pe mine m-a intrigat cel mai mult povestea cu existența unui intermediar pentru serviciul de internet fix, motiv pentru care am fost curios să aflu cum stau lucrurile și în privința celorlalte servicii esențiale, cum ar fi cele pentru furnizarea energiei electrice sau a gazelor naturale.
“Pentru celalalte utilități nu s-a întâmplat așa, fiecare își alege furnizorul dorit. În cazul energiei electrice și a gazului natural cea mai mare parte a populației cunoaște legile și, evident, acolo nu se poate interveni. Totuși, s-a întâmplat să primim mail de la administrație cu o recomandare pentru Enel, deși existau oferte și de la alți furnizori, cu prețuri speciale pentru cartier. Dar nu poți demonstra părtinirea în acest caz, fiecare a fost liber să aleagă”.
Mai devreme am menționat că unul dintre avantajele propuse de complexele rezidențiale noi este legat de serviciile extra de care beneficiezi comparativ cu un apartament într-un bloc nou, dar aceste servicii vin cu niște costuri. Da, există spații verzi, dar acestea trebuie întreținute. Da, există servicii permanente de pază, dar acestea trebuie plătite. Iar toate aceste servicii sunt facturate lunar de către administratorii compexului rezidențial sub forma unei facturi de mentenanță, diferită de clasica “întreținere” de la blocurile vechi, care include costuri pentru cheltuielile comune cu apa sau energia electrică sau contravaloarea serviciului de salubritate.
Am întrebat-o pe Simona cât plătește pentru aceste servicii de mentenanță în Cosomopolis și, mai ales, dacă aceste costuri de mentenanță sunt detaliate pe factură. Ca parte a unei educații financiare corespunzătoare vreau să știu pe ce se duc banii mei și cât plătesc exact pentru paza din complex sau pentru tunderea ierbii din parc. Ei bine, așa cum îmi explică Simona, aici încep surprizele neplăcute.
“Factura de mentenanță vine lunar, dar nu are niciun fel de desfășurător, doar suma de plată și atât. Uneori, pe lângă factura uzuală de mentenanță mai vine o factură suplimentară cu diverse sume, iar motivele sunt diverse: reparație la piscină, întreținerea lifturilor, montarea de senzori de gaze naturale pe scara blocului. Dar nici aceste sume nu cuprind niciun fel de detaliu, doar suma de plată și atât. Uneori nici nu știm dacă reparațiile respective sunt făcute în realitate sau nu”.
Cât despre valoarea facturii de mentenanță, Simona îmi oferă un exemplu concret.
“În principiu, factura de mentenanță nu este mare și diferă în funcție de proprietate, casă sau apartament cu 2 sau 3 camere. De exemplu, pentru un apartament de două camere factura de mentenanță se învârte în jurul sumei de 235 lei”.
Totuși, există o metodă simplă pentru a înțelege dacă banii solicitați sunt folosiți în mod corespunzător. Faci o plimbare prin complexul rezidențial și observi cum este acesta întreținut. Așa că, atunci când am întrebat-o pe Simona cum sunt întreținute spațiile comune din complex, răspunsul a venit prompt.
“Aș putea spune că sunt la limită, spre rău. Pubele de gunoi neridicate la timp, câini maidanezi în complex, străzi cu asfalt deteriorat, aspersoare nefuncționale, șezlonguri uzate și rupte, zone ale cartierului unde practic este autobaza pentru șantierele dezvoltatorului. Și multe altele”.
Iar Simona are un comentariu și despre serviciul de transport asigurat de Cosmopolis către București, prin intermediul a doua rute care fac legătura între complex și stațiile de metrou Pipera și Aurel Vlaicu.
“Deși numărul de locuitori a crescut considerabil, evident și încasările, numărul de curse și de autobuze a rămas același”.
Desigur, pe lângă toate aceste probleme, traiul în Cosmopolis are și o serie de avantaje, pe care Simona nu ezită să le detalieze.
“Pe lunga multitudinea de nereguli, Cosmopolis are și aspecte în regulă. Blocurile au o structură bună și sunt bine izolate fonic. În plus, din punct de vedere termic nu depinzi de ceilalți (n. r - pentru că există centrale termice individuale). Serviciul de pază îți dă totuși o siguranță, deși nu se ridică la nivelul dorit, piscinele reprezintă un mare avantaj, iar transportul care face legătura cu orașul este inclus în factura de mentenanță. De asemenea, zona de strip-mall, care include magazine, restaurante și terese, te face să nu simți nevoia să ieși din complex dacă ai nevoie de ceva sau dacă vrei să ieși cu prietenii. De altfel, comunitatea de locatari este ok, în mare parte tânără”.
În final, Simona îmi povestește că problema cu serviciile de internet fix este pe punctul de a se rezolva.
“Eu încă sunt pe hotspot, dar au permis accesul echipelor Telekom. Așteptăm și Digi, se pare că s-au înțeles. Este invazie de angajați Vodafone. Partea proastă este că taie rețeaua de fibră optică a celorlalți operatori pentru a instala rețeaua lor”.
În loc de concluzie
Înarmat cu răbdare, am solicitat prin email o poziție oficială din partea reprezentanților dezvoltatorului în legătură cu controversele legate de furnizorii serviciilor de telecomunicații din complex, inclusiv în privința informațiilor despre taxa de 100 de euro solicitată pentru fiecare contract semnat. Deloc surprinzător, nu am primit niciun fel de răspuns în cele 48 de ore care au trecut între mail-ul trimis de mine și momentul publicării acestui newsletter.
În absența unui astfel de răspuns îți ofer o concluzie cât de poate de simplă pentru toată această poveste: înainte de a cumpăra o locuință într-un ansamblu rezidențial, cauta cât mai multe informații despre cum se trăiește în acel complex. S-ar putea să ai parte de surprize care să te facă să vezi cu alți ochii informațiile frumoase de pe site-ul de prezentare al complexului.
Ai primit acest newsletter de la un prieten? Abonează-te gratuit la Patru Pereți și primești în fiecare zi de miercuri un astfel de conținut editorial direct la tine în inbox:
Știrile săptămânii:
1. Consiliul Local din Cluj-Napoca a pus în dezbatere publică un proiect prin care se interzice instalarea de centrale termice individuale în blocurile nou-construite care au mai mult de 6 apartamente. Măsura ar urma să intre în vigoare în cursul anului 2022. (Hotnews)
De ce este important: Dacă proiectul va fi aprobat, dezvoltatorii de blocuri de locuințe vor avea de ales între racordarea la sistemul centralizat de termoficare al orașului sau montarea unei singure centrale termice care să deservească toți locatorii blocului respectiv. Decizia este justificată de autorități prin necesitatea de a reduce emisiile de dioxid de carbon generate de utilizarea gazului natural. Potrivit celor mai recente date, doar 15% dintre locuințele din Cluj-Napoca erau racordate la sistemul cenralizat de termoficare în anul 2019.
2. La Senatul României a fost depus un proiect de lege care prevede interzicerea înmatriculărilor de mașini cu volan pe partea dreaptă. (LifeNews)
De ce este important: Pe drumurile publice din România circulă în prezent numeroase mașini cu volan pe dreapta, iar poziția volanului afectează semnificativ vizibilitatea șoferului, în special în cazul depășirilor pe drumurile cu o singură bandă pe sens. Inițiatorii legii susțin că mașinile cu volan pe dreapta sunt implicate în 10% dintre accidentele produse anual în România. Ca fapt divers, am nimerit întâmplător într-o mașină cu volan pe dreapta când am comandat un Uber în Oradea. Nu a fost prea amuzant.
3. Lucrările de modernizare ale Aeroportului Internațional Aurel Vlaicu din București au fost finalizate, iar acesta va deveni operațional pentru zboruri de pasageri în martie-aprilie 2022. (Digi24)
De ce este important: Călătorii vor ajunge într-un timp mult mai scurt la Aeroportul Aurel Vlaicu comparativ cu Aeroportul Henri Coanda din Oopeni. Pe de altă parte, aeroportul va percepe taxe cu circa 1 euro pe pasager mai mari decât Henri Coandă, motiv pentru care este posibil ca aici să existe mai degrabă zboruri de linie decât zboruri low-cost. Adică exact invers decât a fost până în urmă cu ani, când aeroporul a fost închis pentru renovare.
Îți place ce citești? Susține acest proiect editorial printr-o contribuție financiară cu un click pe butonul de mai jos. Tu alegi valoarea contribuției, precum și frecvența acesteia: o singură dată, în fiecare lună sau în fiecare an. Mulțumesc!
Recomandările săptămânii:
1. Made in România by Continental
Dacă ești curios să afli cum arată lucrurile între pereții uzinelor auto din România, am o veste excelentă pentru tine. Colegii și prietenii de la publicația Autocritica vizitează în această săptămână 6 uzine din România ale producătorului Continental.
Iar după ce le vizitează vor povesti ce au văzut într-o serie de articole despre sistemele de securitate cibernetică și sistemele pentru mașini autonome de la centrul de cercetare de la Iași, despre producția de furtunuri din cauciuc și furtunuri pentru inducția aerului de la Carei, despre producția de anvelope, componente electronice și curele de motor de la Timișoara, dar și despre producția de unități electronice de control de la Sibiu. Multe povești de citit în tihnă, așa că stai cu ochii pe Autocritica pe tot parcursul acestei săptămâni.
2. Salonul Imobiliar București
Dacă ești în căutarea unei locuințe, n-ar fi rău să te deplasezi în acest weekend la Palatul Parlamentului pentru a vizita Salonul Imobiliar București, care se desfășoară de vineri până duminică.
Probabil că este cea mai bună opțiune pentru a afla dintr-un foc informații concrete despre un număr cât mai mare de locuințe disponibile în prezent în ansamblurile rezidențiale din București. Îți recomand totuși să nu iei decizia finală înainte de a căuta informații suplimentare despre complexul respectiv. Subiectul principal al acestui newsletter este probabil cel mai bun argument pe care pot să ți-l ofer pentru o atitudine de răbdare în astfel de decizii.
excelent articol și vă felicit! și pe dvs. pentru transparență dar și pe vecina mea care a ilustrat practic realitatea în care ne aflăm ca locatari al acestui 'complex'. vreau să zic că au fost nenumărate persoane din anturaj sau de la locul de muncă care mi-au spus că ar vrea să se mute, că li se pare că în Cosmopolis umblă câinii cu colaci în coadă, iar eu, ca un 'cetățean model' i-am expus la realitate, le-am arătat poze, postări pe grup și exprimat experiența mea astfel încât aproape și-au jurat că nu se vor muta aici vreodată :) în ceea ce mă privește, nimic nu m-a întristat mai tare pe această lume, în această viață, și nu mă deprimă mai rău până în punctul în care îmi afectează starea fizică și psihică decât a fi locuitor în Cosmopolis. iar asta ar trebui să spună tot. visez cu ochii deschiși la ziua în care apartamentul nostru va fi a altcuiva, iar noua noastră locuință finalizată.
"Blocurile au o structură bună și sunt bine izolate fonic" - depinde in ce zona ca in faza 2 (P-uri), nici vorbă de așa ceva...