Cinci motive să vizitezi Muzeul Michelin din Franța
O vizită la Muzeul Michelin din Clermont-Ferrard îți oferă o perspectivă inedită despre inovațiile producătorului de anvelope și strategiile de marketing de la începutul anilor 1900.
În prima jumătate a lunii octombrie am fost în EUROCHARGE, un roadtrip de aproape 9.000 de kilometri cu mașini electrice de la București până la Lisabona și înapoi organizat de AUTOCRITICA, principala publicație cu care colaborez.
Scopul principal al proiectului a fost să obținem date despre autonomia reală, consumul de energie, timpii de încărcare și costurile de încărcare pentru 8 dintre cele mai noi mașini electrice disponibile în România. Totuși, EUROCHARGE a reprezentat și o oportunitate să descoperim câteva locuri interesante pe care merită să le vizitezi.
Cum ar fi, de exemplu, Muzeul Michelin din Franța. Mai exact, muzeul L'Aventure Michelin din localitatea Clermont-Ferrand din centrul Franței, la 400 de kilometri sud de Paris. Aici a fost în trecut prima uzină de anvelope Michelin, care a fost transformată în muzeu în 2009.
Numele L'Aventure Michelin nu a fost ales deloc întâmplător, pentru că muzeul îți deschide noi perspective despre inovațiile tehnologice și tehnicile de marketing utilizate la începutul anilor 1900. Și, în plus, îți oferă ocazia să vezi cum vor arăta anvelopele viitorului.
Uite cinci lucruri inedite pe care le-am descoperit în cadrul vizitei:
Am văzut prima ediție a Ghidului Roșu Michelin din 1900
Pentru a crește vânzările de anvelope, Michelin avea nevoie de o strategie de marketing prin care să determine oamenii să călătorească mai mult. Francezii au intuit la începutul anilor 1900 că printre motivele pentru care oamenii erau încă reticenți să cumpere o mașină se numărau lipsa de informații cu privire la locurile de unde puteau cumpăra benzină sau atelierele unde puteau remedia eventualele defecțiuni tehnice ale mașinii.
Este contextul în care Michelin a editat Ghidul Roșu în anul 1900: un ghid gratuit cu informații practice pentru șoferi, în care șoferii găseau adrese de benzinării, vulcanizări și service-uri auto, dar și adresele unor restaurante și hoteluri. Totul pentru ca oamenii să fie impulsionați să călătorească.
Prima ediție a Ghidului Roșu Michelin ocupă astăzi un loc special amenajat la Muzeul Michelin. Este protejată de sticlă pentru a evita deteriorarea suplimentară a paginilor care au văzut lumina tiparului în urmă cu mai bine de un secol.
Cum să promovezi gratuit o marcă pe toate drumurile
La începutul anilor 1900, în zorii industriei auto, drumurile arătau complet diferit de cele pe care le cunoaștem astăzi în marile orașe: în locul asfaltului, drumul tipic era mai degrabă pământ bătătorit cu pietre pe care vedeai o combinație haotică de urme de pași, urme lăsate de trăsurile trase de cai sau urme lăsate de anvelope primelor mașini.
Ăsta e contextul în care producătorul Michelin a început să marcheze banda de rulare a anvelopelor cu litera M. Explicația? Pe drumurile de pământ parcurse cu aceste anvelope rămânea în urmă forma literei M ștanțătă pe banda de rulare a anvelopelor. O formă de publicitate pe cât de gratuită, pe atât de eficientă, pentru că oamenii observau pe drum litera M și realizau că pe acolo a trecut o mașină echipată cu anvelope Michelin.
Ce hărți se foloseau în anii 1900 pentru călătoriile cu mașina
Astăzi, aproape toate mașinile noi disponibile pe piață sunt compatibile cu Android Auto și Apple CarPlay, sisteme care îți permit integrarea unei aplicații de navigație precum Google Maps, Waze sau Apple Maps pe ecranul central pentru a ajunge mai ușor la destinație.
La începutul anilor 1900, pentru asta existau doar hărți tipărite care indicau drumurile disponibile în regiunea respectivă, iar tu trebuia să analizezi singur care este traseul optim.
De aceea, Michelin a lansat la vremea respectivă un serviciu telefonic inedit: sunai la un număr de telefon, solicitai un ghid de călătorie între orașul A și orașul B, iar în termen de cel mult 7 zile primeai acasă prin poștă o scrisoare cu instrucțiuni complete de navigație.
Michelin a produs trenuri mai bine de două decenii
Știu că pare greu de crezut, dar Michelin a produs timp de peste două decenii inclusiv trenuri. Totul a plecat de la dorința fondatorilor Michelin de a rezolva o problemă punctuală: călătoriile cu trenurile de noapte erau lipsite de confort din cauza zgomotului puternic și a zdruncinăturilor.
Frații Michelin au propus utilizarea unor anvelope pneumatice pentru trenuri, însă producătorii de trenuri au refuzat sub pretextul că masa unui tren este prea mare pentru a putea utiliza astfel de anvelope.
Prin urmare, Michelin a conceput în 1929 un prototip de tren cu o parte frontală de automobil și un compartiment pentru pasageri dintr-un avion. Soluția a permis reducerea masei trenului și utilizarea unor anvelope pneumatice, iar o evoluție ulterioară din 1931 a marcat și un record de viteză: 107 km/h pe calea ferată Paris - Deauville.
Michelin a produs ulterior trenuri mai aproape de forma tradițională sub brandul Micheline până în 1952. Au fost utilizate inclusiv pe căile ferate din Madagascar.
Cum arată anvelopele fără aer
Muzeul Michelin nu este doar despre trecut, ci și despre prezent și, mai ales, despre viitor. Aici am văzut, printre alte concepte inovatoare, anvelopele fără aer Uptis, al căror nume reprezintă un acronim pentru Unique Puncture-proof Tire System.
Acest tip de anvelopă nu conține aer comprimat, ci o compoziție specială capabilă să susțină vehiculul, fără ca acest lucru să afecteze siguranța sau confortul la volan. Principalele avantaje sunt eliminarea problemelor legate de penele de cauciuc și presiunea în anvelope, elemente care asigură prelungirea duratei de viață pentru pneuri.
Pentru început, versiuni de pre-serie ale anvelopei Uptis sunt testate de operatorul de curierat DHL pe 50 de vehicule comerciale în cadrul unui proiect pilot desfășurat în Singapore.
Un ghid complet despre toate secțiunile muzeului și informații despre cum ajungi acolo și cât costă biletele de acces găsești pe Urban Adventures într-un articol scris de .
Detalii complete despre autonomia reală, consumul de energie, timpii de încărcare și costurile de încărcare pentru cele 8 mașini electrice din EUROCHARGE găsești pe AUTOCRITICA.
Trei motive să mergi la Oamenii Dreptății
Prietenii de la Leaders for Justice organizează în 12 noiembrie la Teatrul Național de Operetă și Musical Ion Dacian din București spectacolul Oamenii Dreptății, în care vei asculta povești din justiție, educație, societate civilă, plus momente de stand-up, teatru, dans și muzicǎ.
Uite trei motive pentru care, dacă ești cititor al newsletterului Patru Pereți, merită să mergi la Oamenii Dreptății:
Matei Sumbasacu, fondarorul Re:Rise (Asociația pentru Reducerea Riscului Seismic), va spune povestea lui Gheorghe Ursu, inginerul care s-a împotrivit deciziei regimului Ceaușescu de a sista intenționat toate consolidările clădirilor din București afectate de cutremurul din 4 martie 1977.
Florin Râșteiu, jurnalist de investigație la Buletin de București, va povesti despre experiențele de pe teren pentru documentarea unor investigații precum Clanul Sărmanilor, în care a dezvăluit modul în care locuințele sociale din Otopeni ajung în posesia unor apropiați ai primarului din locaitate, în detrimentul persoanelor eligibile pentru această formă de protecție socială.
Georgiana Pascu, Senior Program Manager la Centrul pentru Resurse Juridice (CRJ), va povesti ce a rămas după investigația cunoscută sub numele „Azilele groazei” publicată de Buletin de București și Centrul de Investigații Media.
Biletele la Oamenii Dreptății sunt disponibile aici.
Abonează-te la newsletterul Patru Pereți și primești periodic pe email analize despre piața imobiliară și tehnologii în construcții.