Patru Pereți #43: Transylvania Classic - un raliu ca o vacanță
Weekendul trecut am fost la Sibiu pentru a face galerie pentru prietenii de la Autocritica în competiția de motorsport Transylvania Classic. Eu am făcut turism, ei au muncit pentru un podium.
Salut și bine te-am găsit la o nouă ediție a newsletter-ului Patru Pereți. În această săptămână îți povestesc cum a fost experiența de la Transylvania Classic, o competiție de motorsport desfășurată în Sibiu și, mai ales, pe drumurile spectaculoase din județ, inclusiv pe Transfăgărășan.
Continuăm apoi cu câteva știri despre cât de mult se negociază prețurile de vânzare ale locuințelor, cât durează să vinzi o locuință, dar și despre un proiect inedit de stocare a apei de ploaie propus de o mică localitate din Polonia.
Patru Pereți este un newsletter săptămânal cu informații utile despre ce se întâmplă între patru pereți, de orice fel ar fi ei: locuințe, clădiri de birouri, hoteluri, stadioane sau mașini. Patru Pereți apare în fiecare miercuri și ajunge în inbox-ul tău cu un click pe butonul de mai jos:
Transylvania Classic - un raliu ca o vacanță
Sporturile cu motor nu sunt neapărat populare în România în rândul publicului general, iar fotbalul, tenisul și, ocazional, baschetul și handbalul stârnesc de departe cele mai mari pasiuni.
Iar asta se întâmplă parțial pentru că, spre deosebire de aproape orice alt sport, motorsportul este mult mai greu de practicat de publicul larg și, prin urmare, este perceput drept greu accesibil.
Dacă la sfârșitul acestei săptămâni vrei să joci fotbal, tenis sau baschet împreună cu prietenii este destul de ușor să găsești un teren potrivit relativ aproape de casă și să-l închiriezi fără ca asta să te coste exagerat de scump. Și nici nu trebuie să demonstrezi cuiva că ești suficient de bun la sportul respectiv pentru a intra pe teren. Trebuie doar să te bucuri de experiență.
În schimb, dacă vrei să guști un pic din ceea ce presupune viața unui concurent din motorsport, lucrurile se complică. Nu pentru că ai nevoie de o mașină “puternică”, ci pentru că mediul în care poți să faci asta este mai restrictiv și este reprezentat, în principiu, de un circuit situat mai mult sau mai puțin aproape de București sau de unul dintre marile orașe ale țării. Iar prezența ta pe circuitul respectiv vine cu costuri destul de mari, mai ales dacă, din diverse motive, închiriezi o mașină oferită de organizatori.
O competiție pentru oricine
De câțiva ani, Sibiul găzduiește în fiecare vară un eveniment prin care încearcă și reușește să aducă motorsportul mai aproape de publicul larg. Competiția se numește Transylvania Classic pentru că inițial a aliniat la start doar mașini clasice, însă începând din 2018 la eveniment pot participa și mașini electrice moderne, ca o dovadă suplimentară despre tendințele recente din industria auto.
În principiu, în aproape orice competiție de motorsport, obiectivul este să ajungi la linia de sosire într-un interval de timp cât mai scurt. Astfel, victoria aparține pilotului sau echipajului pilot-copilot cu cea mai mare viteză medie pe distanța de parcurs. Așa se întâmplă în Formula 1. Așa se întâmplă în raliuri.
În schimb, Transylvania Classic este o competiție de regularitate, ceea ce înseamnă că trebuie să ajungi la linia de sosire cu o viteză medie cât mai apropiată de cea stabilită de organizatori. Implicit, asta înseamnă că nu trebuie să fii cel mai rapid pentru a câștiga, ci cel mai consecvent, mai ales că viteza medie respectivă este, de regulă, mai mică de 50 km/h. În plus, spre deosebire de raliurile clasice, toată povestea se întâmplă pe drumuri publice, fără închiderea circulației rutiere, adică în trafic real, cu respectarea regulilor de circulație din Codul Rutier.
Iar acest cadru de desfășurare permite organizatorilor să primească la start pe oricine. Evident, oricine are o mașină care respectă regulile și oricine are permis de conducere, dar sunt sigur că ai înțeles ideea: nu trebuie să fii pilot profesionist, nu trebuie să faci vreun curs special înainte. Trebuie doar să completezi un formular de înscriere.
Partea și mai frumoasă este că nu ești niciodată singur, nici măcar în mașină. Pentru că fiecare mașină aliniată la start are nevoie de un pilot care conduce și un copilot care oferă pilotului instrucțiuni despre cum trebuie să conducă, de la viteza medie pe care trebuie să o aibă până la virajele pe care trebuie să le abordeze. Iar aceste indicații vin pe baza informațiilor dintr-o carte primită înainte de start care include traseul raliului - carte care oficial se numește roadbook.
Unii cu volanul, alții cu turismul
Acesta este contextul în care Mircea Meșter și Cornel Șocariciu, doi dintre colegii și prietenii de la Autocritica, au concurat în weekend la clasa de mașini electrice a competiției Transylvania Classic cu un Hyundai Ioniq 5.
Și pentru că sportul este întotdeauna mai frumos alături de fani, împreună cu Dragoș Bălțăteanu m-am alăturat caravanei Autocritica pentru a-i încuraja pe băieți. Sigur, i-am încurajat la prezentarea oficială de joi seară din Piața Mică, la parada oficială din centrul Sibiului și la startul oficial de sâmbătă, când au plecat să cunoască Mărginimea Sibiului, cu treceri prin Poplaca, Cristian, Ocna Sibiului, Poiana Sibiului, Săliște, Sibiel, Orlat sau Rășinari. Nu i-am mai încurajat și la plecarea de sâmbătă dimineață spre Transfăgărășan, pentru că la ora 7:00 încă eram în camerele de hotel. Dar i-am felicitat la sosire, când toate emoțiile dispăruseră.
Sunt sigur că te întrebi cum s-au descurcat efectiv Mircea și Cornel în timpul competiției. Cum a condus Mircea și ce indicații a dat Cornel. Cum au reușit să ocupe primul loc în clasamentul general la finalul primei zile și cum au încheiat competiția pe podiumul de premiere la clasa electrice.
Așa că te invit să citești articolul pe care l-a publicat Mircea pe Autocritica despre întreaga experiență. Ok, n-am pus link pentru că mai durează puțin să-și așeze cuvintele, dar ai înțeles ideea: intră tu din când în când pe Autocritica și îl vei găsi sigur zilele astea.
Eu pot să-ți spun doar cum s-a văzut din exterior: ca o competiție în care contează, mai presus de toate, strategia și munca în echipă. Mai exact, strategia adoptată de copilot pentru abordarea traseului, în funcție de indicațiile oferite în roadbook și de propriile calcule matematice pentru respectarea vitezei medii. Dar și munca în echipă, pentru că pilotul trebuie să aibă încredere în indicațiile copilotului fără să le pună la îndoială.
În același timp, poți să privești Transylvania Classic ca pe o competiție care promovează siguranța rutieră. Nu pentru că respecți 100% regulile de circulație, ci mai ales pentru că te educă să înțelegi că, inclusiv atunci când ești într-o competiție, nu contează cine este cel mai rapid, ci să ajungi cu bine la destinația finală. Cam ca atunci când te apuci de orice sport îți trece prin cap: întâi te bucuri de experiență și apoi, dacă simți că ai potențial, te poți gândi și la performanțe.
În total, la Transylvania Classic au participat 84 de echipaje, dintre care 57 la categoria clasice și 27 la categoria electrice. Pe parcursul weekendului, fanii sporturilor cu motor au putut admira în Piața Mică modele clasice precum Ferrari 308GTS din 1968, Trabant 601 din 1990, Dodge Stealth din 1992, Porsche 944 din 1983, un Mercedes-Benz din 1951, Renault 12 Alpine din 1974, dar și modele electrice precum BMW iX, Kia EV6, Porsche Taycan, Volvo C40 Recharge sau Tesla Model 3.
Cât despre mine și Dragoș, am profitat de prezența la Sibiu și de faptul că echipajul Autocritica a fost pe drumuri de dimineață până seară pentru a ne face de cap prin turism. Am savurat un espresso double la cafeneaua Meron din Piața Mare și am vizitat morile de vânt și casele tradiționale din diverse regiuni ale țării la Muzeul Astra. Unde poți să-ți cumperi bilet online de pe telefon pentru a evita cozile de la intrare.
În concluzie, după 4 zile petrecute în Sibiu pot să confirm că Transylvania Classic este “un raliu ca o vacanță”, așa cum îl promovează chiar organizatorii. Pentru că poți veni într-un city break la Sibiu cu întreaga familie pentru a-ți conduce propria mașină pe drumurile frumoase din județul Sibiu și pe Transfăgărășan, timp în care cei dragi se bucură de atracțiile turistice ale orașului. Este o situație de tip win-win, așa că sfatul meu este să-ți programezi deja o mini-vacanță în Sibiu în august 2023.
Am debutat la newsletter-ul Meșter în Mașini
Pentru mine, aventura de la Sibiu nu a fost însă doar despre turism și Transylvania Classic. Pentru că Mircea a fost ocupat să asculte indicațiile lui Cornel, iar eu am un strop de experiență pe partea de newslettere, mi-am permis să-mi bag un pic nasul prin Meșter în Mașini, newsletter-ul publicat de Autocritica.
Și, chiar dacă Meșter în Mașini este dezvoltat pe o altă platformă de newslettere decât Patru Pereți - Mailchimp vs. Substack - pentru mine totul a decurs natural și mă simt deja ca Popovici în apă.
Am scris despre prețurile celor mai noi modele lansate pe piața din România, despre modele care urmează să apară în curând în țara noastră și am trecut în revistă cele mai interesante articole apărute în ultima perioadă pe Autocritica.
Iar experiența de a contribui la un newsletter despre mașini mi-a plăcut atât de mult, încât am decis să nu mai plec de acolo. Și pentru că am fost primit cu brațele deschise, de acum înainte Meșter în Mașini este un “newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnaliștii Mircea Meșter și Daniel Popescu.”
În fiecare duminică la ora 9:00 la tine în inbox. Uite mai jos un buton de abonare mare și albastru, ca să nu avem discuții, mai ales că acum am acces la bazele de date cu abonați de la ambele newslettere.
Știrile săptămânii
1. Marja de negociere la vânzarea locuințelor din România are valori cuprinse între 1.4% și 3.7% în principalele orașe ale țării, potrivit raportului Piața Imobiliară Rezidențială realizat de portalul Imobiliare. Astfel, diferența dintre ultimul preț cerut și valoarea de tranzacționare a unei locuințe a fost de 3.7% în Cluj-Napoca, de 2.9% în București și de 2.8% în Brașov, în timp ce marje mai mici s-au consemnat în Constanța (2.6%) și Timișoara (1.4%). Datele sunt valabile pentru perioada aprilie-iunie 2022. (Imobiliare)
2. Cluj-Napoca este orașul din România în care durează cel mai mult să vinzi o locuință, potrivit raportului Piața Imobiliară Rezidențială realizat de portalul Imobiliare. Datele analizate pentru perioada aprilie-iunie 2022 arată că locuitorii din Cluj-Napoca au nevoie de 83 de zile pentru a găsi un cumpărător după ce postează anunțul de vânzare, în timp ce locurile următoare sunt ocupate de Constanța (58 zile) și Timișoara (52 de zile). București este pe locul patru în top cu un interval mediu de 47 de zile, iar cel mai mic interval este în Brașov, cu 41 de zile. (Imobiliare)
3. Administrațiile locale din Europa se gândesc la soluții tot mai creative pentru a limita efectele secetei. De exemplu, orășelul Rumia din nordul Poloniei, cu o populație de 45.000 de locuitori, a anunțat un proiect prin care își propune să colecteze în subteran până la 7.5 milioane de litri de apă de ploaie, prin intermediul unor sisteme de captare și depozitare a apei. Spre deosebire de soluțiile clasice de stocare într-un bazin din beton, sistemul propus de Rumia prevede purificarea apei, ținerea acesteia sub presiune în subteran și utilizarea apei pentru vegetație atunci când este nevoie. Costurile totale ale proiectului sunt estimate la 6 milioane de zloți, echivalentul a aproape 1.3 milioane de euro. (The Mayor)