5 lucruri despre trenurile electrice Alstom Coradia Stream care vor circula în România
Cum arată, ce dotări au, pe ce rute vor circula, cum vor fi întreținute și cât au costat noile trenuri electrice Alstom Coradia Stream care vor fi operate de CFR Călători.
Ai observat probabil că în perioada asta se vorbește destul de mult despre trenurile electrice Alstom Coradia Stream comandate recent de România.
Mai exact, este vorba despre 37 de trenuri electrice inter-regionale Alstom Coradia Stream comandate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), o structură din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii care se ocupă, printre altele, cu cumpărarea de trenuri pentru operatorii de transport feroviar.
Am studiat un pic cazul pentru a înțelege mai bine care-i faza cu noile trenuri, de la dotările tehnice pe care le au până la rutele pe care vor fi introduse și modul în care vor fi întreținute.
🚆 Cum arată trenurile Alstom Coradia Stream?
Alstom Coradia Stream este un tren electric inter-regional produs de compania franceză la o unitate de producție pe care o deține în localitatea poloneză Katowice. Trenul este produs în diverse configurații, conform cerințelor fiecărui operator feroviar în parte.
Trenurile Coradia Stream comandate de AFR au o viteză maximă de 160 km/h, o lungime de 160 de metri și o capacitate totală de 352 de locuri pe scaune.
Fiecare tren este compus din 6 vagoane cu podea joasă pentru acces facil cu bagaje voluminoase și pentru pasagerii cu dizabilități. Fiecare vagon este echipat cu uși duble de acces pe ambele părți ale vagonului în zona mediană și cu câte o ușă de acces pe fiecare parte în capetele vagonului. Fiecare tren va avea în total patru toalete ecologice, dintre care una este dedicată persoanelor cu mobilitate redusă.
Printre facilitățile disponibile pentru călători se numără o zonă dedicată pentru stocarea bagajelor voluminoase și un sistem pentru informarea călătorilor în timp real, prin intermediul unui ecran și a unui sistem de sonorizare. De asemenea, trenul va avea un sistem digital pentru calcularea numărului de pasageri în timp real și senzori de înaltă precizie.
Sistemul de climatizare va funcționa la parametri optimi la temperaturi exterioare de până la 40 de grade, comparativ cu limita de 35 de grade a actualelor trenuri aflate în circulație.
Standard, trenurile Coradia Stream utilizează numeroase materiale reciclate. De asemenea, trenurile Coradia Stream sunt concepute cu mai puține boghiuri motorizate decât alte modele de trenuri, ceea ce permite reducerea consumului de energie electrică. Trenurile Coradia Stream livrate către operatorul olandez ICNG sunt echipate și cu un sistem de frânare regenerativă care permite reducerea consumului de energie electrică cu până la 35%, însă acesta nu este disponibil pe trenurile comandate de ARF.
💺 Cât de confortabile vor fi trenurile Alstom Coradia Stream?
Trenurile Coradia Stream sunt trenuri inter-regionale, ceea ce înseamnă că sunt dedicate transportului de călători între regiuni, pe distanțe mai degrabă medii, de câteva sute de kilometri. Treaba asta este importantă pentru că, în funcție de distanțele pe care urmează să fie utilizate, trenurile sunt concepute cu anumite facilități și dotări pentru confortul pasagerilor. Iar aici ne gândim în special la cât de confortabile sunt scaunele.
Evident, e greu să-ți dai seama doar din poze cât de confortabile vor fi trenurile Coradia Stream la drum lung. Totuși, având în vedere că nu sunt gândite pentru a parcurge distanțe lungi, este posibil să nu fie tocmai potrivite pentru unele rute pe care vor circula. Asta cu atât mai mult cu cât ele sunt proiectate să circule cu 160 km/h, însă pe numeroase rute din România viteza reală de circulație este mult mai mică din cauza infrastructurii.
Astfel, cele mai mari viteze pe calea ferată se obțin în prezent pe unele porțiuni de pe București - Constanța (160 km/h), pe ruta Sighișoara - Mediaș (150 km/h) și pe tronsonul Chitila - Brazi (140 km/h).
🛤️ Pe ce rute vor circula trenurile Alstom Coradia Stream?
Primele trenuri Coradia Stream vor circula pe rutele București - Constanța și București - Brașov, care în prezent sunt parcurse de cele mai multe trenuri în aproximativ două ore și jumătate.
Ulterior, trenurile vor ajunge și pe rute mai lungi și mai lente, dintre care cele mai importante din punct de vedere turistic sunt București - Timișoara, București - Cluj-Napoca sau București - Iași.
De asemenea, vor exista astfel de trenuri și din București spre Suceava, Galați și Craiova, dar și trenuri care vor pleca din Cluj-Napoca spre două dintre cele mai importante orașe ale țării: Timișoara și Iași.
Știi pe cineva pasionat(ă) de trenuri? Trimite-i acest newsletter pentru a afla detalii despre trenurile cu care va putea călători în România.
🚉 Cum vor fi întreținute trenurile Alstom Coradia Stream?
Una dintre problemele mijloacelor de transport din România, indiferent că vorbim despre transport public urban, trenuri sau avioane, este legată de mentenanță. Comportamentul călătorilor și uzura naturală a trenurilor produc frecvent disconfort din cauza toaletelor defecte, a lipsei de curățenie sau a degradării scaunelor.
Vestea bună este că trenurile Coradia Stream au fost cumpărate la pachet cu servicii de mentenanță pentru 15 de ani. De altfel, Alstom a cumpărat o parte din Atelierele Grivița din București, situate chiar în vecinătatea liniilor de cale ferată de lângă Gară de Nord. Pe o suprafață de 30.000 de metri pătrați, francezii vor moderniza unele clădiri existente și vor construi unele noi în cadrul unui proiect cu o valoare totală de 50 de milioane de euro.
Printre altele, noul depou Alstom dedicat trenurilor Coradia Stream va benecia de o instalație de diagnosticare digitală predictivă cunoscută sub numele de HealthHub, care permite de exemplu pregătirea de la distanță a trenurilor pentru procesul de mentenanță, ceea ce reduce timpul necesar pentru efectuarea lucrărilor necesare. De asemenea, depoul va fi echipat și cu un strung subteran pentru reprofilarea roților, iar un avantaj al trenurilor Coradia Stream este aranjarea componentele pe plafon într-un mod care simplifică accesul în cadrul procesului de mentenanță.
🇷🇴 De ce nu am cumpărat trenuri românești?
Una dintre întrebările pe care le-am văzut frecvent în social media pe acest subiect este de ce statul român nu a cumpărat trenuri produse în România.
În România există doi producători de trenuri: Astra Vagoane Arad și Softronic Craiova. Dintre aceștia, doar Softronic produce trenuri electrice, iar acestea sunt utilizate de propriul operator feroviar Softrans pe ruta Craiova - București - Brașov și, în sezonul estival, pe ruta Craiova - București - Constanța.
Prin urmare, doar Softronic poate participa la licitațiile pentru trenuri electrice organizate de ARF. Totuși, producătorul român nu s-a înscris la licitația pentru trenuri inter-regionale, iar explicațiile sunt destul de simple: nu are capacitate de producție atât de ridicată, iar fondurile ARF provin aproape integral din fonduri europene care trebuie cheltuite într-un interval relativ scurt de timp, de câțiva ani, pentru a nu fi pierdute.
Ăsta e genul de newsletter în care afli în câteva minute aproape tot ce te interesează pe un anumit subiect despre piața imobiliară sau tehnologii verzi. Abonează-te și primești pe mail informații utile în fiecare săptămână.
💰 Cât costă noile trenuri Alstom Coradia Stream?
Apropo de fondurile alocate, valoarea totală a proiectului pentru cele 37 de trenuri electrice Alstom Coradia Stream este de aproape 2,06 miliarde de lei.
Din această sumă, 1,75 miliarde de lei provin din Programul de Transport al Uniunii Europene pentru perioada 2021 - 2027, alte 257 de milioane de lei provin de asemenea de la Uniunea Europeană, iar 45 de milioane de lei este contribuția Guvernului României. Cu alte cuvinte, proiectul este finanțat în proporție de aproape 98% de Uniunea Europeană.
Primul tren Coradia Stream comandat de ARF a sosit deja în România și, după o serie de teste, urmează să fie introdus în circulație la sfârșitul lunii decembrie 2023 sau în prima parte a lunii ianuarie 2024, cel mai probabil pe ruta București - Constanța. Varianta de rezervă este ruta București - Brașov. Contractul de finanțare a fost semnat în august 2023 și are ca termen final de implementare data de 28 februarie 2025.
Până acum, 41 de oameni au contribuit cel puțin o dată financiar la producția newsletterului Patru Pereți. Contribuie și tu printr-un click pe butonul de mai jos.
📰Recomandări imobiliare:
Informație utilă pentru persoanele cu credite ipotecare: Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit că, în cazul în care o persoană are restanțe la achitarea ratelor unui credit ipotecar, banca nu trebuie să solicite rambursarea accelerată a creditului prin executarea ipotecii decât în cazuri grave, proporționale cu suma și termenul creditului. (Avocatnet)
Informație utilă pentru proprietarii de case cu panouri fotovoltaice: Parlamentul României a adoptat o lege prin care dublează de la 200 kW la 400 kW limita maximă până la care prosumatorii pot opta pentru un mecanism de compensare cantitativă prin care furnizorul de energie electrică facturează doar diferența dintre energia consumată și cea produsă de panourile fotovoltaice. (Hotnews)
Informație utilă pentru cultura ta generală: Cum au construit marile corporații din Coreea de Sud complexuri imobiliare cu blocuri de până la 50 de etaje situate la distanțe de numai câțiva metri unele de altele pentru a face față cererii mari de locuințe. Articolul este publicat de Bloomberg, însă este disponibil gratuit, fără cont și fără abonament. (Bloomberg)