Turist în Dolomiți în extra-sezon: Fiera di Primiero
Am călătorit în Dolomiți în extra-sezon și îți povestesc ce vezi, unde mănânci, unde bei espresso și cum este cazarea în localitatea Fiera di Primiero din provincia Trento.
La începutul lunii noiembrie am călătorit 10 zile prin Europa împreună cu Mircea Meșter și Cornel Șocariciu, echipajul AUTOCRITICA Squad care participă în Campionatul Mondial de Regularitate cu Mașini Electrice.
Am plecat la drum din București cu un Hyundai Ioniq 5 și am dormit în Szeged (Ungaria) și Vransko (Slovenia) înainte de a ajunge la cartierul general al ultimei etape a sezonului, în localitatea Fiera di Primiero provincia Trento. Pe scurt, undeva în Dolomiți, în nordul Italiei, la vreo 150 de kilometri nord de Veneția.
Și, în timp ce AUTOCRITICA Squad a participat la ultima etapă a campionatului, eu mi-am luat în serios rolul de turist. Ce altceva să faci când băieții sunt plecați cu treabă pe drumurile din împrejurimi de la 9:00 până la spre seară?
🗺️ Ce vezi în Fiera di Primiero
Fiera di Primiero este una dintre cele mai populare destinații de vacanță din Dolomiți, se află la o altitudine de 745 de metri și are aproximativ 500 de locuitori. Primele dovezi ale existenței sale datează din anii 1400, când făcea parte din Imperiul Austriac, iar pe parcursul timpului s-a dezvoltat datorită minelor de cupru, argint și fier. Localitatea este însă cunoscută și pentru că aici s-a născut în 1799 Luigi Negrelli, inginerul civil care a proiectat Canalul Suez.
Noi am ajuns aici cu treabă într-o perioadă aproape “moartă” din punct de vedere turistic, adică exact între sezonul de vară, care probabil nu este atât de animat, și sezonul de iarnă, care începe undeva în a doua săptămână a lunii decembrie. Prin urmare, unul dintre primele lucruri pe care le-am remarcat aici a fost liniștea: puține mașini pe străzi, puțini oameni pe trotuare și în centrul vechi și o localitate aproape pustie pe măsură ce te apropii de apusul Soarelui.
Turiștii vin aici în special pentru schi, așa că nu este o surpriză că nu ai neapărat obiective turistice majore de bifat în Fiera di Primiero, poate cu excepția cazului în care îți plac catedralele. De aceea, peisajele cu Dolomiții acoperiți cu zăpadă și apa destul de învolburată a Râului Cismon care traversează localitatea în drumul său spre Marea Adriatică sunt principalele elemente cu care mi-am clătit ochii în zilele petrecute aici.
Ce mi-a mai atras atenția în mica localitate este că pietonii sunt favorizați în fața mașinilor: pe drumurile principale există treceri de pietoni foarte dese, uneori chiar și trei pe o distanță de circa 100 de metri. În plus, chiar dacă vorbim de o localitate pe care o poți străbate cu ușurință la pas, există cel puțin patru linii de autobuz pentru transportul local. Atâtea figurau pe o plăcuță montată într-o stație.
Cât despre aprovizionarea cu diverse produse alimentare și non-alimentare găsești de toate pentru toți la Coop, un lanț de supermarketuri din Elveția. E un fel de Mega Image unde multe prețuri păreau mai mici decât în București, doar că nu poți să le calci pragul oricând, ci doar între 9:00 - 12:00 și 15:00 - 18:00.
🍲 Unde am mâncat în Fiera di Primiero
Faptul că am ajuns aici în extra-sezon a avut și unele efecte asupra experiențelor culinare, în sensul că numeroase restaurante și cafenele sunt închise în perioada asta a anului, lucru perfect normal în absența turiștilor într-o localitate cu numai 500 de locuitori.
Dacă ajungi aici într-o astfel de perioadă nu te baza pe Google Maps să descoperi localurile încă deschise, pentru că aplicația afișează de fapt programul din sezonul turistic. Așa că noi am descoperit unde să mâncăm pe stil vechi, la pas, fără telefoane, TripAdvisor sau alte minuni moderne ale tehnologiei. Ceea ce îți recomand și ție măcar din când în când.
Singurul restaurant deschis în centrul vechi a fost Ritratti e Sapori. Iar deschis e mult spus conform standardelor dâmbovițene, dar ceva obișnuit pentru țări precum Italia și Spania: 12:00 - 14:00 și 19:00 - 21:00. Dacă luăm în calcul că din meniu lipsește cu desăvârșire cu cuvântul “pizza” ai putea crede că n-am fost prea norocoși. Realitatea ne-a contrazis însă: chiar dacă aici am mâncat în fiecare zi petrecută în Fiera di Primiero, am încercat de fiecare dată altceva și de fiecare dată mâncarea a fost excelentă.
Uite câteva exemple:
☕ Unde am băut espresso în Fiera di Primiero
Altfel, dacă îți place să savurezi un espresso sau orice altă băutură pe bază de cafea, lucrurile sunt ceva mai simple, în sensul că în zona centrală sunt două cafenele deschise aproape pe tot parcursul zilei, mai puțin în weekend: Bottega del Caffe, situată strategic chiar lângă restaurant, și La Caffetteria, la vreo 150 de metri distanță.
Dintre cele două cafenele, cel mai mult mi-a plăcut la Bottega del Caffe, unde am băut espresso de bună calitate cu cafea de la prăjitoria italiană Dersut, care se ocupă de subiect de prin 1949. Marea surpriză a fost însă la final, când mi s-a spus că acest espresso costă 1,2 euro, adică exact 6 lei. Un preț pe care nu cred că-l găsești în vreo cafenea cu cafea de specialitate din țara noastră.
În plus, la intrarea în cafenea există o selecție de ziare și reviste pe care le poți citi în timp ce savurezi cafeaua: Gazzetta dello Sport era deja pe alte mese, așa că m-am mulțumit cu ediția de duminică de la Corriere della Sera: 64 de pagini cu știri din toate domeniile, de la politică și economie la sport și muzică. E un fel de bonus pentru clienți pe care mi-ar plăcea să-l văd și în cafenelele din România, pentru că ar ajuta mai ales publicațiile de nișă pentru care distribuția reprezintă o problemă complexă.
Apropo de cafea, uite un pont util: pe Coffeelicious găsești o gamă variată de cafea de specialitate de la 11 prăjitorii din întreaga țară, inclusiv din Iași sau Arad. Plasezi o singură comandă în care incluzi produse de la oricâte prăjitorii vrei și plătești o singură taxă de transport. În plus, la comenzi de peste 180 lei transportul este gratuit.
🛏️ Cum e cazarea în Fiera di Primiero
Fiera di Primiero are numeroase hoteluri, în special în zona centrală, însă multe dintre ele sunt închise în această perioadă în așteptarea sezonului de iarnă. Noi ne-am cazat la Hotel Astoria, chiar în centrul localității, pe malul Râului Cismon, cu această priveliște de pe balcon:
Camera în sine este echipată cu aproape tot ce ai nevoie pentru un sejur de câteva zile, inclusiv internet cu viteză bună, însă există câteva aspecte pe care ar trebui să le iei în calcul: temperatura poate fi setată la cel mult 22 de grade, ceea ce n-ar fi o problemă dacă în cameră chiar ar fi 22 de grade. În realitate, nu păreau să fie mai mult de 20-21 grade, iar orice deschidere a ușii de la balcon are ca rezultat oprirea automată a sistemului de încălzire.
În plus, ușa de la balcon este destul mică și nu permite o iluminare naturală suficientă în cameră, motiv pentru care uneori am aprins lumina inclusiv pe timp de zi, însă acest aspect este destul de frecvent întâlnit la cazările din Italia și nu numai.
Nu în ultimul rând, în această perioadă hotelul este închis în zilele de luni. Așa că noi a trebuit să plecăm din Fiero di Primiero duminică seară, la scurt timp după încheierea raliului, deși în mod normal am fi făcut check-out abia luni. Așa că pe drumul de întoarcere spre București am înnoptat în Castelfranco Veneto (Italia), Sonnental (Austria) și Timișoara.
💰 Cât costă o casă în Fiera di Primiero
Pe parcursul celor cinci zile petrecute aici am trecut frecvent pe lângă trei agenții imobiliare, așa că n-am rezistat tentației și am aruncat un ochi pe prețuri.
Lucrurile sunt destul de clare: un apartament în centrul istoric costă undeva la 250.000 de euro, iar o casă pe la 340.000 de euro. Sigur, există oferte și pe la 90.000 de euro, dar numai pentru ceva ce seamănă cu niște cabane în care trebuie să investești multe zeci de mii de euro înainte să te poți muta acolo.
Pe de altă parte, nu-mi dau seama dacă e rentabil să trăiești aici, în sensul că sezonul turistic durează doar câteva luni pe an, iar în rest este liniște peste tot, inclusiv în buzunarele proprietarilor și angajaților din localurile și hotelurile închise până la revenirea turiștilor. Cei mai fericiți în perioada asta par să fie angajații din construcții, întrucât traficul aproape inexistent din noiembrie este ideal pentru tot ce înseamnă lucrări de mentenanță. Apropo, undeva pe malul Râului Cismon se construiește în prezent și un parc.
Altfel, te poți plimba în voie niște zeci de kilometri pe serpentinele din Dolomiți pentru a avea parte de peisaje precum cele de mai jos:
📰 Lecturi suplimentare pe (lângă) subiect:
Aventuri în Dolomiți este un articol în care Cornel Șocariciu povestește cum a fost experiența de la ultima etapă a sezonului din mondialul de regularitate. Cu tot cu sabia descalificării deasupra capului din motive tehnice independente de noi.
Din București în Italia și înapoi cu electrica este un articol în care îți explic în detaliu despre rețelele de stații de încărcare pe care le-am folosit în România, Ungaria, Slovenia, Austria și Italia. Am pregătit inclusiv un tabel sugestiv în care am notat datele esențiale despre fiecare încărcare în parte. Încă nu e publicat, dar îl găsești zilele astea pe Autocritica.
Autocritica Squad a participat la șase dintre cele nouă etape ale sezonului 2023 al Campionatului Mondial de Regularitate cu Mașini Electrice cu un Hyundai Ioniq 5 echipat cu anvelope de vară Michelin Pilot Sport EV sau anvelope de iarnă Michelin Pilot Alpin. Pe parcursul călătoriilor în Europa, Autocritica Squad a încărcat bateria preponderent la stațiile rapide din rețeaua IONITY prin simpla validare a cardului fizic Renovatio e-charge.
Abonează-te la newsletterul săptămânal Patru Pereți pentru a citi periodic informații inedite despre piața imobiliară, tehnologii verzi și turism.
📰 Ce articole am mai publicat pe internet
E adevărat că luna asta am fost plecat 10 zile prin Dolomiți, dar la fel de adevărat este că tot în perioada asta am publicat două articole în publicațiile cu care colaborez. Și avem așa:
Panouri fotovoltaice: cum pune statul bețe în roate unei povești de succes este un articol scris pentru Panorama despre discrepanța dintre creșterea numărului de prosumatori și uzura avansată a echipamentelor din rețeaua națională de energie electrică.
Concret, pe cifre, avem așa: cei peste 91.000 de prosumatori au o putere instalată de peste 1.100 MW, apropiată de puterea Centralei Nucleare de la Cernavodă. În același timp, peste jumătate dintre echipamentele rețelei de distribuție a energiei electrice au fost montate înainte de anul 1979 și sunt depășite tehnologic. Joac-o p-asta.
Computerul modular de la Continental este un articol scris pentru Autocritica despre modul în care furnizorii de tehnologie pentru industria auto se adaptează la creșterea puterii de procesare din mașini.
Concret, mașinile au nevoie de computere tot mai avansate pentru a gestiona noile tehnologii software, de la sistemul de infotainment Android Automotive până la funcțiile sistemelor de asistență și siguranță. Așa că inginerii Continental au conceput un computer construit pe module hardware care pot fi înlocuite rapid în service cu versiuni mai moderne, pentru ca tu să poți instala mereu cel mai nou update software.
🏴☠️ Cum să eviți o posibilă țeapă pe piața asigurărilor
Pe piața din România a apărut recent o “nouă” companie de asigurări, care se numește Euroins Insurance AD și se ocupă cu 16 tipuri de asigurări non-RCA, adică asigurări generale și de viață. Euroins Insurance AD este autorizată în Bulgaria, este reprezentată în România prin firma Phoenix MGA Services SRL și are dreptul legal de a activa pe piața din România pe baza legislației europene Freedom of Services (FoS). Legislația FoS permite oricărei companii care deține autorizație într-o țară din Uniunea Europeană să activeze legal în orice altă țară din Uniunea Europeană.
Până aici, toate bune și frumoase. Doar că societatea face parte din grupul bulgar Euroins Insurance Group (EIG) care deține și Euroins România, fostul lider pe segmentul asigurărilor RCA din România care a intrat recent în faliment. În plus, în Bulgaria nu există nicio schemă de garantare pentru asigurările facultative pe care le încheie Euroins Insurance AD în România prin intermediul firmei Phoenix MGA Services SRL.
Cu alte cuvinte, în cazul unui faliment, persoanele din România care au încheiat polițe de asigurare cu Euroins Insurance AD / Phoenix MGA Services SRL nu au nicio posibilitate legală de a-și recupera banii. Este un lucru pe care este extrem de important să-l știi înainte să faci o poliță de asigurare la această companie. De fapt, pentru a evita orice potențială problemă viitoare, cel mai sănătos lucru pe care poți să-l faci este să eviți să faci asigurări la Euroins Insurance AD / Phoenix MGA Services SRL și să alegi orice altă companie de asigurări care are autorizație și pentru care există o schemă de garantare a banilor. Un articol detaliat pe acest subiect găsești pe Hotnews.
Susține newsletterul Patru Pereți printr-o donație unică sau recurentă.