Patru Pereți #29: Povestea uzinei Michelin din Florești, Prahova
Am vizitat uzina de anvelope Michelin din Florești în cadrul road tripului Cars & Roads. Construită în 1938, uzina a fost preluată de Michelin în 2001 și produce anvelope Kebler și BF Goodrich.
Salut și bine te-am găsit la o nouă ediție a newsletter-ului Patru Pereți! O ediție scrisă cu drag și spor din confortul camerei de hotel unui apartment cu două camere de la Hotel Panoramic Colibița cu vedere spre piscina exterioară încălzită care oferă o panoramă superbă asupra Lacului Colibița și a munților din zonă. #atâtsaputut
Până să ajungem însă la Panoramic Colibița, prima oprire în road trip a fost la uzina de anvelope Michelin din Florești. Te invit să citești mai jos povestea uzinei, de la contextul istoric din perioada premergătoare celui de-al Doilea Război Mondial care a favorizat o astfel de construcție și până la ceea ce a devenit astăzi uzina de anvelope din Florești după preluarea de către Michelin.
După poveste urmează tradiționala rubrică de știri, în care afli inclusiv detalii despre noua lege de reabilitare a clădirilor cu risc seismic și cum vrea statul român să-ți dea 3.000 de lei pe o mașină mai veche de 15 ani fără să te oblige să cumperi una nouă.
Povestea uzinei Michelin din Florești, Prahova
Sunt destul de sigur că, atunci când auzi de Florești, primul lucru la care te gândești este comuna din județul Cluj unde locuiesc peste 45.000 de oameni care în mare parte muncesc în Cluj-Napoca. Florești, aka dormitorul Clujului.
Pe de altă parte, dacă te sperie viteza “amețitoare” a trenurilor InterRegio și preferi să mergi la munte sau la Brașov cu trenurile Regio, este posibil ca Florești să simbolizeze pentru tine o gară oarecare din județul Prahova undeva între Ploiești și Câmpina, unde staționezi fix un minut.
Comuna Florești din județul Prahova nu este însă o comună oarecare. Aici găsești, de exemplu, Palatul Cantacuzino construit în 1911 de “nababul” Grigore Cantacuzino, fost primar al Bucureștiului, ministru și premier al României. Nu pot să te îndrum să-l vizitezi din simplul motiv că este o ruină abandonată, spre deosebire de Castelul Cantacuzino din Bușteni (recomand!) sau Palatul Cantacuzino din București (Calea Victoriei 141, astăzi sediul Muzeului George Enescu).
Și, pe lângă o istorie culturală mai bogată decât ai crede, Florești are și o importanță strategică pentru județul Prahova din punct de vedere economic: începând din 1938, aici există o uzină de anvelope care în 2001 a fost cumpărată de Michelin, al doilea cel mai mare producător de anvelope din lume.
Prima fabrică de anvelope din Europa de Sud-Est
Pentru industria auto (și nu numai), perioada interbelică a reprezentat o oportunitate majoră de dezvoltare. În special în Statele Unite, dar și în Europa. Marea Britanie și Franța au dominat autoritar industria auto europeană a vremii și au deținut cele mai populare mărci auto.
Chiar dacă industria auto se dezvolta într-un ritm alert în partea de vest a Europei, lucrurile stăteau complet diferit în restul continentului. De exemplu, la vremea respectivă, în partea de Sud-Est a continentului nu exista nici măcar o uzină de anvelope. Acest lucru s-a schimbat însă în 1938, atunci când Principesa Elisabeta a semnat un decret regal pentru construcția unei astfel de unități de producție în comuna prahoveană Florești. Aceasta avea să devină astfel prima uzină de anvelope din România și din această regiune a Europei.
În procesul de construcție a fost utilizată inclusiv materie primă și produse finite importate din Statele Unite ale Americii, iar uzina a fost inaugurată oficial în iulie 1939 cu numele Banloc Goodrich, pentru ca ulterior să-și schimbe numele în Victoria.
În faza inițiala, uzina a produs anvelope pentru o gamă extrem de diversificată de vehicule, de la biciclete, motociclete și autoturisme până la camioane, tractoare sau utilaje agricole. Așa cum probabil îți imaginezi, Dacia 1100, primul model lansat de Dacia în 1968, a fost echipat cu anvelope produse în uzina de la Florești. În plus, de-al lungul timpului, uzina a exportat o bună parte din producție în diverse țări europene.
Uzina a fost privatizată după 1989 și a făcut parte din Grupul Tofan, perioadă în care a produs anvelopele Danubiana. Ulterior, în 2001, uzina a fost achiziționată de Michelin la pachet cu o uzină de anvelope din Zalău.
Epoca Michelin la Florești
După preluarea de către Michelin, uzina din Florești și-a extins treptat activitatea. Mai întâi, Michelin a furnizat anvelope din fabrică pentru Logan, modelul cu care Dacia s-a relansat practic pe plan național și și-a început aventura europeană.
Ulterior, uzina din Florești a început să producă anvelope în special pentru export, iar gama de anvelope s-a extins puternic, astfel că în prezent produce anvelope cu dimensiuni de la 14 inchi la 20 inchi. Iar planurile de viitor prevăd creșterea dimensiunilor până la 22 inchi.
În prezent, uzina din Florești produce anvelope pentru autoturisme sub brandurile Kleber și BF Goodrich, dar și anvelope pentru camionete, iar 90% din producție merge la export.
În total, uzina are în prezent 1.551 de angajați. Și este posibil ca acest număr să nu-ți spună nimic concret în absența unui context. Iar contextul este că întreaga comună Florești avea 6.993 de locuitori la recensământul din 2011 și o rată a șomajului de numai 1.5% în decembrie 2020, comparativ cu rata șomajului de 5.7% la nivel național în luna martie 2022. Evident, nu toți angajații uzinei sunt din Florești, dar tocmai asta este avantajul economic, întrucât prezența Michelin aici asigură numeroase locuri de muncă și pentru locuitorii din zonele învecinate.
Bonus: aproximativ 30% din forța de muncă a uzinei este reprezentată de femei, ceea ce dacă mă întrebi pe mine este un procent foarte ridicat având în vedere domeniul de activitate.
Așa cum probabil observi și tu atunci când ai nevoie de un electrician sau instalator, forța de muncă specializată este din ce în ce mai greu de găsit. Este și cazul forței de muncă specifice mediului industrial, iar uzina Michelin din Florești nu face excepție.
De aceea, Michelin a lansat în 2019 o clasă dedicată pregătirii elevilor în sistemul educațional dual, cu specializarea Electricitate de joasă tensiune, în parteneriat cu Liceul Tehnologic Energetic din Campina. Astfel, elevii primesc burse de studiu și beneficiază de stagii de pregătire practică în cadrul uzinei din Florești. De asemenea, atelierul de lucru din cadrul unității de învățământ beneficiază de echipamente tehnice furnizate de Michelin, printre care se numără machete, bancuri de lucru, sisteme didactice de cablaj electric, kituri de componente electrice, truse de scule sau aparate de măsură.
Scopul final al acestor proiecte este atragerea forței de muncă de pe băncile liceului spre uzină. Și nu este deloc o misiune ușoară. Procesul de producție a unei anvelope pare simplu la prima vedere pentru un vizitator amator cum am fost eu, dar în realitate implică o serie de calități pe care este de preferat să le ai simultan.
Încerc o enumerare: cunoștințe tehnice teoretice, cunoștințe tehnice practice, disciplină (pentru că, dacă părăsești fie și pentru câteva minute postul de lucru, afectezi întregul lanț de procese de pe linia de producție respectivă), răbdare (pentru că cele mai multe posturi implică muncă repetitivă pe parcursul turei clasice de 8 ore, care ocazional este pe timp de noapte), atenție la detalii (pentru că orice mică eroare poate avea ca efect realizarea unui produs cu diverse defecte) și o formă fizică decentă (pentru că multe posturi presupun să stai o bună parte din timp în picioare).
Spuneam că procesul de producție poate părea simplu la prima vedere. Totuși, materia primă reprezentată de cauciucul natural sau cauciucul sintetic trece printr-o serie de procese complexe pentru a ajunge la stadiul final pe care îl cunoaștem cu toții. Și, în plus, procesul de producție este doar parțial automatizat, întrucât fiecare echipament și utilaj are nevoie de operatori umani. De aici și nevoia unor angajați care să bifeze cât mai multe sau, de fapt, toate calitățile enumerate mai sus.
Michelin România în cifre
Pe lângă uzina de anvelope de la Florești, Michelin are încă două unități de producție în România, ambele în Zalău: o uzină de anvelope cumpărată de asemenea în 2001, dar și o fabrică de cord metalic (unul dintre "ingredientele" anvelopelor), care a fost construită de la zero de producătorul francez. În plus, Michelin are și un departament de cartografie la București, iar de la sediul din România este gestionată activitatea companiei din Sud-Estul Europei.
În total, în România, Michelin are aproximativ 4.500 de angajați cu 20 de naționalități care ocupă nu mai puțin de 300 de posturi. Cu 30% din personal reprezentat de femei. Cel mai bun cuvânt pentru a descrie toate acestea? Diversitate, desigur.
O diversitate la fel de mare ca tipurile de anvelope pe care le produce Michelin, așa cum o demonstrează și clipul de mai jos (obligatoriu cu sunet!).
Ai primit acest newsletter de la un prieten? Abonează-te gratuit la Patru Pereți și primești în fiecare zi de miercuri un astfel de conținut editorial direct la tine în inbox:
Știrile săptămânii:
1. Banca Națională a României a mărit rata dobânzii de politică monetară de la 3% la 3.75%. BNR a început să majoreze rata dobânzii de politica monetară în luna octombrie, de la 1.25% la 1.5%, iar de atunci a operat creșteri cu câte 0.25% sau 0.5%. Practic, este pentru prima oară în actualul ciclu de creștere când dobânda de politică monetară crește cu 0.75%. (Hotnews)
De ce este important: Creșterea ratei de dobândă de politică monetară va avea ca efect direct creșterea dobânzilor pentru toate creditele populației, indiferent că acestea se calculează pe baza indicelui ROBOR sau IRCC.
2. Guvernul a adoptat un proiect de lege prin care clădirile cu risc seismic vor fi consolidate integral cu fonduri de la stat, fără nicio contribuție financiară din partea proprietarilor. Totuși, în cazul în care proprietarul va vinde locuința consolidată seismic într-un interval mai mic de 25 de ani, atunci va fi obligat să plătească o cotă parte din cheltuielile pentru consolidarea seismică. (Hotnews)
De ce este important: În prezent, clădirile cu risc seismic sunt consolidate atât cu fonduri din bugetul statului, cât și cu fonduri din partea proprietarilor. Guvernul susține că numeroase lucrări sunt întârziate din cauza faptului că există proprietari care nu-și permit să suporte costul parțial al lucrărilor de consolidare. Pentru a intra în vigoare, legea trebuie votată de Senat și Camera Deputaților și promulgată de președinte.
3. Suma medie solicitată de vânzătorii de locuințe a ajuns în luna aprilie 2022 la 1.707 euro pe metrul pătrat, în creștere cu 3.2% comparativ cu luna martie 2022 și cu 22.3% comparativ cu aprilie 2021, potrivit ofertelor de vânzare disponibile pe portalul Imobiliare. (CPI Imobiliare)
4. Platforma colaborativă UrbanizeHub a lansat cartea “Orașul Românesc 4.0”, în care 11 experți explică modul în care se vor transforma principalele orașe din România până în anul 2050. Cartea este disponibilă gratuit și poate fi descărcată în format PDF de pe site-ul oficial al platformei. (Urbanize Hub)
De ce este important: În peste 350 de pagini, experții își prezintă viziunea cu privire la viitorul orașelor atât din perspectiva conceptelor pentru viitor, cât și pe baza nevoilor pe care le au locuitorii, inclusiv copiii. Sunt abordate inclusiv subiecte precum modul în care vor arăta în 2050 orașe mari precum București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Oradea, dar și orașe mai mici precum Bacău, Piatra Neamț sau Baia Mare.
De ce este important: Dintre marile orașe, cea mai mare creștere a fost înregistrată de Cluj-Napoca (3.5%), urmat de Iași (2.8%) și București (2.7%). Prețurile au fost în mare parte stabile în Brașov (+0.3%) și au scăzut doar în Timișoara cu 0.5%.
5. Ministrul Mediului a anunțat verbal că, începând din 1 iulie, va fi introdus un nou program Rabla, prin care persoanele care casează o mașină cu o vechime mai mare de 15 ani vor primi 3.000 de lei, bani pe care nu vor fi obligate să îi folosească pentru achiziția unei mașini noi. (Avocatnet)
De ce este important: Până acum, programul Rabla a prevăzut că orice bonus acordat pentru casarea unei mașini trebuie folosit pentru achiziționarea unei mașini noi. Prin noul program Rabla, persoanele care casează astfel de mașini vor putea folosi cei 3.000 de lei în orice scop. Ministerul Mediului vrea să adopte un astfel de program dintr-un motiv extrem de simplu: România va primi bani pentru construcția de autostrăzi prin PNRR doar dacă va reuși să scoată din uz 250.000 de mașini cu o vechime mai mare de 15 ani până în 2026. Potrivit datelor oficiale, în România există 4.3 milioane de mașini cu o vechime mai mare de 16 ani din totalul de 7.7 milioane de mașini din parcul auto național.
6. Polițele RCA emise de City Insurance devin nule începând din 11 mai 2022, chiar dacă perioada de valabilitate a acestora este mai mare, ca urmare a faptului că societatea de asigurări a intrat în faliment. (Profit)
De ce este important: Persoanele care au polița RCA la City Insurance trebuie să încheie o nouă asigurare. În caz contrar, amenda pentru absența poliței este între 1.000 și 2.000 lei.