Vitesco Technologies: Lego pentru oameni mari
La Brașov, într-o unitate de producție Vitesco Technologies, 1,500 de oameni lucrează la producția de componente, cu o tendință clară: viitorul aparține componentelor pentru mașini electrice.
E timpul potrivit să fac o mărturisire. Când am fost copil nu am avut niciodată ocazia să mă joc cu piese de Lego. Habar n-am dacă asta (nu) s-a întâmplat pentru că nu exista nicăieri Lego în România la începutul anilor ‘90 sau pur și simplu pentru că nu am avut eu ocazia să intru în contact direct cu piesele astea micuțe din plastic. Tot ce știu este că Lego și-a început oficial activitatea în România abia în 2011, când credeam că sunt deja bătrân pentru un joc de copii.
Acum, când am crescut suficient și înțeleg mai bine ce înseamnă universul Lego, îmi dau seama ce am pierdut. Am pierdut o metodă excelenta să-mi îmbunătățesc creativitatea, atenția la detalii sau capacitatea de a munci în echipă, dar și o ocazie să înțeleg practic, vizual, unele noțiuni elementare de inginerie care pe vremea când eram copil le primeam doar sub forma unor formule cu simboluri ciudate scrise cu o cretă albă pe o tablă neagră.
Îți spun toate astea pentru că Lego este primul cuvânt care mi-a venit în minte când am văzut asta în fața ochilor:
Vitesco Technologies Brașov
Sunt la unitatea de producție Vitesco Technologies din Brașov, într-o hală recent inaugurată. Asamblate într-un mod oarecum asemănător în care un copil construiește ceva - orice - cu piese Lego, componentele mici pe care le vezi în imaginea de mai sus se asamblează sub forma unui invertor. Este una dintre componentele esențiale ale unei mașini electrice. Sau ale unei mașini plug-in hybrid, care folosește cel puțin un motor electric, pe lângă motorul termic alimentat de regulă cu benzină și, mai rar, cu motorină.
Invertorul are rolul de a transforma curentul continuu (DC) al bateriei în curent alternativ (AC) pentru motorul sau motoarele electrice ale mașinii, iar această componentă este una dintre cele mai noi care se produce aici, la unitatea Vitesco Technologies din Brașov. Pentru început, într-un ritm de numai 300 de bucăți pe săptămână, care ajung în modelele electrice și plug-in hybrid dezvoltate de constructorul britanic Jaguar Land Rover. Cum ar fi, de exemplu, pe SUV-ul electric Jaguar I-Pace.
Existența acestor invertoare într-o uzină precum cea deținută de Vitesco Technologies la Brașov nu reprezintă doar un proiect oarecare, ci simbolizează, de fapt, modul în care se adaptează compania la noile trenduri din industria auto. Iar adaptarea este una cât se poate de rapidă: în 2027, adică peste numai 5 ani, aproximativ 85% dintre vânzările Vitesco Technologies vor proveni de la tehnologii dezvoltate pentru mașini electrice. Cifrele se bazează pe o serie de contracte concrete, care pentru moment sunt confidențiale, însă vor fi făcute publice la momentul potrivit.
Schimbarea este una fundamentală în contextul în care în această perioadă raportul este practic exact invers: 86% dintre venituri provin de la componente dedicate mașinilor cu motoare cu combustie internă.
De altfel, cifrele sunt confirmate de… cifre: în prezent, în fiecare săptămână, la Brașov se produc 200,000 de pompe de combustibil și 40,000 de sisteme pentru tratarea gazelor de eșapament, astfel că cele 300 de invertoare săptămânale reprezintă o parte - încă - nesemnificativă. Iar lista partenerilor pe care îi are Vitesco Technologies în acest segment de componente pentru motoare cu combustie internă este cu adevărat impresionantă și include mărci precum Volkswagen, Audi, BMW, Daimler, Skoda, Volvo, Renault, Ford sau General Motors.
Patru Pereți este un newsletter săptămânal cu informații utile despre ce se întâmplă între patru pereți, de orice fel ar fi ei: locuințe, clădiri de birouri, hoteluri, stadioane, uzine sau mașini. Patru Pereți ajunge în inbox-ul tău cu un click pe butonul de mai jos:
Adaptarea uzinei la noile trenduri din industrie nu se oprește însă la comenzile pentru componente pentru mașini electrice. De exemplu, liniile de producție sunt automatizate în proporție de 80%. Există roboți industriali care se ocupă de sarcinile dificile și coboți care preiau doar activitățile repetitive, dar obositoare pentru corpul - și mentalul - uman. Există un departament de configurare a roboților care urmează să intre pe liniile de producție, după testarea unor parametri și configurații adaptate pentru cerințele specifice ale inginerilor.
Și există și Dory, un vehicul autonom care transportă diverse obiecte din punctul A în punctul B pe baza unui traseu delimitat cu linii galbene. Iar dacă îndrăznești să-i stai în cale, Dory te va “claxona” insistent, dar fără să sară la bătaie cu o bâtă, cum pățesc unii șoferi prin traficul mioritic. Poate ar trebui să învățăm ceva (și) din asta.
În plus, există și imprimante 3D, care prezintă numeroase beneficii pentru ingineri, cum ar fi scurtarea timpului necesar de la design la produs finit, dar și scăderea costurilor totale de producție. Practic, avantaje pe toată linia.
Pe lângă roboții, coboții și vehiculele autonome, prin uzina de la Brașov mișună în total 1,500 de angajați. Fiecare cu propria specializare, fiecare cu propria bucățică pe care trebuie să o producă pentru ca invertoarele, pompele de combustibil și sistemele pentru tratarea gazelor de eșapament să iasă cu bine de pe liniile de producție.
Pe lângă cunoștințele tehnice, pentru toate astea ai nevoie și de un pic de creativitate când gândești un produs nou, de atenție la detalii într-o industrie în care un milimetru poate fi diferența dintre succes și eșec și capacitatea de a munci în echipă, pentru că fiecare produs final este compus, în realitate, din zeci sau sute de mici componente care ies de pe mâinile a numeroși angajați.
Practic, un fel de Lego, dar pentru oameni mari.
Vitesco Technologies în România
Am vizitat unitatea de producție Vitesco Technologies din Brașov în cadrul road tripului #ROCHARGE organizat de Autocritica. Poți să-i spui și turul României cu mașini electrice, pentru că #ROCHARGE înseamnă peste 1,500 de kilometri în 9 zile pentru a testa cum se merg și cum se încărcară 8 dintre cele mai recente modele electrice disponibile pe piața din România. Practic, un test drive și o verificare a infrastructurii de încărcare de stații de încărcare.
Și știi care e partea și mai interesantă? Că deși unitatea de producție din Brașov a început recent procesul de electrificare, Vitesco Technologies dezvoltă deja numeroase componente pentru mașini electrice, inclusiv dintre cele care fac parte din #ROCHARGE, în cadrul a trei centre de inginerie pe care compania le deține în orașe cu prestigiu în formarea de ingineri: Timișoara, Iași și Sibiu. De altfel, cei 1,700 de angajați pe care Vitesco Technologies îi are în aceste trei centre de inginerie au specializări tehnice precum electronică, mecatronică, simulări numerice și inginerie software și de sistem.
Astfel, aceștia se ocupă de dezvoltarea unor componente hardware sau de diverse platforme software care vizează în special mașinile electrice. Semn că aici tranziția spre noua tendința de electrificare a fost mai ușor de făcut decât se întâmplă în cazul unei unități clasice de producție.
Vrei exemple concrete? Avem. Inginerii Vitesco Technologies au dezvoltat unele componente ale invertorului de pe Hyundai Ioniq 5 și Kia EV6 și au avut competențe în dezvoltarea unei componente numite Power Distribution Control Unit (PDCU) pentru Audi Q4 e-tron Sportback și Volkswagen ID.5. Cu alte cuvinte, patru dintre cele opt mașini electrice din #ROCHARGE au componente dezvoltate inclusiv de inginerii români de la Vitesco Technologies.
În momentul de față, dacă ne uităm la proiectele pe care le dezvoltăm în centrele noastre, avem în minte elemente-cheie dezvoltate de inginerii români. Dar sunt părți din proiect. În Vitesco Technologies nu există un proiect global dezvoltat exclusiv într-un centru și doar cu o anumită echipă. Practic, suntem recunoscuți pentru bucata de proiect pe care o facem – și o facem foarte bine. De altfel, unul dintre secretele succesului este onestitatea: nu trebuie să depășești nivelul de competență pe care ți-l asumi.
Cristian Mihaly, Country Head Vitesco Technologies România, într-un interviu acordat pentru Autocritica.
O companie precum Vitesco Technologies, care face tranziția spre electrificare, are nevoie permanent de specialiști. În prezent, compania are disponibile pe site-ul oficial aproximativ 300 de posturi de inginerie, iar dacă ești atras să lucrezi într-un astfel de domeniu poți să cauți poziția potrivită pentru tine aici.
Vitesco Technologies în Europa
La rândul lor, cele trei centre de inginerie din Timișoara, Iași și Sibiu și unitatea de producție din Brașov fac parte dintr-o adevărată rețea de sedii pe care Vitesco Technologies le are la nivel global. Astfel, sediul central al companiei este în localitatea germană Regensburg, iar la nivel global există alte 50 de sedii în care lucrează aproximativ 40,000 de angajați care dezvoltă și produc elemente precum sisteme electrificate de propulsie, senzori, unități electronice de control, actuatori și componente pentru tratarea gazelor de eșapament, dar și platforme software.
Iar dacă nu ai auzit prea multe lucruri despre Vitesco Technologies până acum este oarecum de înțeles. Și asta pentru că acest nume a apărut oficial în 1 octombrie 2019, atunci când grupul german Continental a decis că redenumească divizia Powertrain în Vitesco Technologies.
De Continental sunt sigur că ai auzit, fie numai și pentru anvelopele Continental produse inclusiv la Timișoara, chiar dacă această companie este implicată și în dezvoltarea de componente pentru șasiuri, sisteme de frână, tahografe, sisteme de siguranță și chiar sisteme de asistență pe care le știm generic drept ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).
Redenumirea diviziei Powertrain în Vitesco Technologies a avut drept scop principal ca aceasta să se diferențieze de Continental prin accentul pus pe dezvoltarea și producția de componente pentru mașini electrice. Iar această diferențiere a fost completă în 2021, când divizia Vitesco Technologies s-a desprins de grupul Continental și a devenit o companie independentă listată pe bursa de la Frankfurt.
În prezent, Vitesco Technologies are o capitalizare pe bursă de aproximativ 2 miliarde de euro. Bursele internaționale traversează o perioadă de scăderi, însă în ultimul an Vitesco Technologies a avut o evoluție semnificativ mai bună decât indicele DAX, care reunește cele mai mari 40 de companii din Germania: -5% comparativ cu -21%.
Această scădere este însă una pur conjucturală, generată de situația economică globală, în contextul în care perspectivele pe termen lung sunt mai mult decât promițătoare. Și asta nu numai pentru că Vitesco Technologies s-a adaptat rapid la noile trenduri din industria auto cu privire la electrificare, ci și pentru că are deja specialiști capabili să îndeplinească cerințele exigente ale constructorilor auto.
Patru Pereți este un newsletter săptămânal cu informații utile despre ce se întâmplă între patru pereți, de orice fel ar fi ei: locuințe, clădiri de birouri, hoteluri, stadioane, uzine sau mașini. Patru Pereți ajunge în inbox-ul tău cu un click pe butonul de mai jos: