Vitesco Technologies: Laboratorul de teste pentru idei inteligente
Producătorul de sisteme de propulsie Vitesco Technologies a inaugurat la Timișoara un centru de testare unde inginerii evaluează componentele care vor ajunge în curând pe mașina ta.

În perioada asta sunt plecat în ROCHARGE, un road trip de 9 zile prin România în care 22 de oameni testează 8 mașini electrice. Scopul acestui road trip este să calculăm consumul și autonomia reală a mașinilor electrice în trafic real, să vedem cât de repede se încarcă bateriile și unde le putem încărca. Pe scurt, să vedem cât de simplu sau cât de greu este să ai o mașină electrică în România în anul 2023.
La fel ca și mașinile cu motoare cu combustie internă, mașinile electrice sunt complexe. Sunt ca un organism viu cu zeci de mii de componente, în care fiecare componentă are un rol bine determinat și trebuie să “colaboreze” cu numeroase alte componente pentru ca totul să fie simplu pentru tine atunci când te urci la volan.
Ideal este ca pe mașina ta să ajungă doar componente de calitate, care funcționează în mod corespunzător în parametri setați de producător și, în numeroase cazuri, de industria auto în ansamblu. Aceste componente nu sunt produse însă de constructorul auto în mod direct, ci de furnizori specializați pe anumite componente. Fiecare mașină are componente produse de zeci sau poate sute de furnizori.
Iar pentru ca o componentă să ajungă în cele din urmă pe mașina pe care o conduci zi de zi această trebuie testată pentru a verifica dacă funcționează în parametri pentru o anumită perioadă de timp. Cum se face treaba asta? Pe scurt, prin diverse simulări ale condițiilor reale.
Road tripul ROCHARGE ne-a deschis porțile unui laborator de testare pentru diverse componente auto. Și ni le-a deschis chiar în ziua inaugurării oficiale a noului centru Vitesco Technologies din Timișoara.

Vitesco Technologies este un producător german de sisteme de propulsie care în România deține trei centre de cercetare la Timișoara, Iași și Sibiu și o unitate de producție la Brașov. Cele trei centre de cercetare dezvoltă componente hardware sau platforme software care ajung inclusiv pe mașinile electrice. Componentele produse în România și în alte centre de cercetare din Europa urmează acum să fie evaluate în noul centru de testare de la Timișoara.
Acesta are o suprafață de circa 3.500 de metri pătrați și găzduiește peste 100 de echipamente, iar laboratorul permite finalizarea a peste 50 de proiecte în fiecare an. De altfel, acesta a devenit cel mai mare centru de calificare și validare pe care îl deține Vitesco Technologies la nivel global.
În prezent, aici sunt 38 de angajați, iar până la sfârșitul anului 2024 sunt planificate peste 70 de posturi noi. Inginerii validează funcționarea pe termen lung a componentelor prin proceduri specifice. Dar hai mai bine să-ți dau câteva exemple de echipamente care au fost instalate aici, pentru a înțelege mai ușor rolul acestora:
camerele climatice simulează comportamentul unei componente la diverse scenarii de temperatură și umiditate. Practic, inginerii testează componentele în cicluri de căldură excesivă - frig excesiv care se repetă într-un ritm mult mai alert decât procesul obișnuit zi-noapte, astfel încât putem vorbi de un proces de îmbătrânire accelerată. Așa se face că un test de câteva luni într-o cameră climatică poate simula cum se va comporta componenta pe parcursul a 20 de ani de utilizare. În total, aici există 70 de camere climatice;

echipamentele de vibrații permit simularea comportamentului pe care îl vor avea compomentele în funcție de locul în care sunt montate în mașină și de forțele care se aplică asupra lor în condiții reale de trafic. În total, aici sunt trei echipamente;

camera fără interferențe electromagnetice permite inginerilor să evalueze dacă există interferențe electromagnetice sau electrice care ar putea afecta comportamentul altor componente din mașină. Tocmai de aceea, în această cameră nu există semnal de telefonie. În același timp, aici se verifică, printre altele, și nivelul de radiații pe care îl are o componentă pe baza unor standarde stabilite de specialiști și valabile pentru întreaga industrie auto;

echipamentele de teste pentru impermeabilitate la substanțe solide și lichide permit inginerilor să înțeleagă dacă produsul este impermeabil. Un exemplu concret este un test de impermeabilitate a unui produs cu o soluție lichidă cu o concentrație de sare de 5%;

Prin toate aceste teste, inginerii află practic dacă o anumită componentă nou dezvoltată poate fi trimisă mai departe pentru producție de serie sau revine în laboratoarele de cercetare Vitesco Technologies pentru îmbunătățiri.
Centrul de testare de la Timișoara a devenit al 13-lea laborator de acest fel pe care îl deține Vitesco Technologies la nivel global. Compania mai deține un astfel de centru de testare și la Iași. În total, cele două centre de testare din România au necesitat o investiție de circa 20,6 milioane de euro, dintre care 13,1 milioane de euro au fost alocate centrului de la Timișoara, iar 7,5 milioane de euro centrului de la Iași.
Mai multe detalii despre centrul de testare Vitesco Technologies din Timișoara a scris colegul meu Cornel Șocariciu pe Autocritica. Tot el a scris despre unitatea de producție de la Brașov pe care am vizitat-o anul trecut, iar Andrei Știrbu a scris despre centrul de cercetare de la Iași pe care l-am vizitat în 2021.
Abonează-te la newsletterul Patru Pereți și primești săptămânal informații utile despre piața imobiliară și nu numai la tine în inbox.
Laboratorul de testare este doar pentru componentele produse de ei sau testeaza si pentru altii?