Aeroportul Brașov: ce este și cum funcționează turnul de control digital
Patru Pereți #82 • Aeroportul din Brașov are turn de control digital, iar traficul aerian este dirijat de la Arad • Între Vecini, proiectul care îți pune panouri fotovoltaice pe bloc.
Salut și bine te-am găsit la o nouă ediție a newsletterului Patru Pereți. Cu două zile mai târziu decât te-am obișnuit, dar întârzierea este pe deplin justificată: săptămâna asta am petrecut două zile la Paris pentru a vedea în premieră un autovehicul complet nou despre care îți voi povesti într-un articol pe care îl voi publica pe Autocritica duminică seară.
Până atunci nu pot să-ți spun absolut nimic despre noul model, pentru că am semnat un NDA, însă pot să-ți spun două vorbe despre probabil cel mai fain lobby de hotel pe care l-am văzut vreodată.
Mai exact, lobby-ul hotelului MobHouse din Paris (pozitionare pe Google Maps), care este gândit mai degrabă ca un spațiu de co-working: design industrial, mese de diverse forme și lungimi, fotolii și scaune confortabile, muzică în surdină și, mai presus de toate, o lumină ambientală cu adevărat prietenoasă. Toate elementele astea te încurajează de la spate să lucrezi pe laptop sau, după caz, să stai la povești cu un prieten.
Bun. Destul cu introducerea, hai să trecem la treabă. Mai exact, hai să vedem care este principala caracteristică a noului aeroport internațional de la Brașov, care a fost inaugurat oficial în 15 iunie.
Patru Pereți este un newsletter săptămânal cu informații utile despre piața imobiliară și despre ce se întâmplă între patru pereți, de orice fel ar fi ei: locuințe, clădiri de birouri, hoteluri, stadioane, uzine sau mașini. Abonează-te la Patru Pereți și îl primești în inbox în fiecare miercuri.
Turnul de control digital de la Aeroportul Brașov
Sunt destul de sigur că Aeroportul Croydon nu-ți spune absolut nimic, chiar dacă ești un fan al curselor aeriene. Și asta pentru că, deși a fost construit în 1920 undeva în sudul Londrei, acest aeroport a fost închis permanent în 1959.
Și totuși, Aeroportul Croydon a rămas în cărțile de istorie aviatică: a fost primul aeroport din lume cu turn de control pentru traficul aerian: o banală colibă de lemn cu o înălțime de 4,6 metri cu geamuri pe toate cele patru laturi. A fost folosit pentru a oferi piloților informații despre traficul aerian, vreme și localizare și arăta fix așa:
Timpul a trecut, tehnologia a evoluat, însă rolul unui turn de control a rămas, în mare parte, același.
În prezent, într-un turn de control, controlorii de trafic folosesc echipamente radio, radare și calculatoare echipate cu aplicații software specializate pentru a monitoriza mișcările avioanelor în spațiul aerian alocat și poziționarea acestora la sol, în perimetrul aeroportului. În plus, aceștia comunică direct cu piloții pentru diverse instrucțiuni și informații esențiale unui zbor. De cele mai multe ori, un controlor de trafic aerian gestionează mai multe avioane simultan.
Pe baza poziționării aeronavelor și a unor reguli stricte de separare a traficului aerian, controlorii de trafic aerian le comunică piloților aeronavelor când pot începe procedurile de aterizare și decolare și traseele optime pe care trebuie să le urmeze.
Altfel spus, controlorii de trafic aerian se asigură că avioanele din spațiul lor aerian nu vor intra în coliziune și le oferă suport piloților prin informații relevante despre călătorie.
Ce este un turn de control digital
Turnul de control este vital în prezent în industria aeronautică, însă în același timp presupune o serie de costuri importante atât în faza de construcție, cât și ulterior pentru mentenanță și operare. Aceste costuri pot deveni semnificative în special pentru un aeroport regional de mici dimensiuni, cu un număr redus de zboruri și care nu reprezintă hub-uri pentru zboruri de legătură spre alte destinații.
De aceea, industria aviatică a dezvoltat în ultimii ani conceptul de turn de control digital, adecvat în special pentru un aeroport de capacitate scăzută construit de la zero sau pentru un aeroport care traversează o perioadă de creștere a traficului aerian, dar pentru care extinderea turnului de control nu este pe deplin justificată.
Ce înseamnă turn de control digital? Înseamnă că, în locul unui turn de control fizic, un aeroport folosește un sistem complex de senzori și camere video. Acestea preiau datele despre aeronavele care decolează și aterizează pe aeroportul respectiv și le transmit mai departe unui turn de control fizic situat pe un alt aeroport, de preferat la o distanță cât mai mică. Aici, controlorii de trafic aerian observă pe calculatoare aceleași informații pe care le-ar fi observat și în cazul unui turn de control fizic. Prin urmare, piloții avioanelor de pe aeroportul cu turn de control digital comunică direct cu controlorii de trafic aerian de pe aeroportul cu turn de control care recepționează datele.
Primul turn de control digital a fost conceput de compania suedeză Saab, nume pe care este posibil să-l asociezi cu celebra marcă omonimă de mașini care a falimentat în 2016. Saab înseamnă însă mai mult decât un contructor auto, întrucât compania-mamă Saab AB este un producător de sisteme avansate de aeronautică și produse subacvatice. În prezent, soluțiile de trafic aerian Saab sunt folosite de peste 100 de aeroporturi din peste 45 de țări.
În acest sens, nu este o surpriză că primul turn de control digital a fost conceput și produs de Saab. Astfel, din 2015, traficul aerian de pe aeroportul din Örnsköldsvik (Suedia) este controlat de la aeroportul din Sundsvall (Suedia). În curând, tot de aici va fi controlat și traficul aerian de pe aeroportul din Linköping.
Dacă ești curios să afli mai multe detalii despre turnurile de control digitale, Saab a conceput un ghid de 70 de pagini despre acest subiect.
Structura turnului de control digital de la Aerportul Brașov
Noul aeroport construit la Brașov se află de fapt în comuna Ghimbav, motiv pentru care numele oficial al acestuia este Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav și are indicativul GHV. Asta contează însă mai puțin.
Întrucât este un aeroport de mici dimensiuni, proiectul a inclus de la bun-inceput un turn de control digital în detrimentul unui turn de control fizic. Astfel, pe aeroportul din Brașov a fost instalat un turn de control digital dezvoltat de Saab care face parte din familia de produse r-TWR, una care include în prezent șapte tipuri de turnuri de control digitale, în funcție de necesitățile fiecărui aeroport în parte.
Turnul de control digital de la aeroportul din Brașov include senzori capabili să înregistreze viteza vântului sau nivelul de precipitații și să detecteze păsări și animale prezente pe pistă, iar informațiile esențiale sunt transmise vocal piloților de pe aeronave. De asemenea, există 14 camere video care au fost montate pe un turn. Acestea oferă imagini panoramice la 360 de grade și sunt prezentate controlorilor de trafic aerian sub forma unor imagini cu realitate augmentată. Unele camere sunt cu termoviziune, pentru a oferi imagini sugestive inclusiv în condiții meteo precare, cum ar fi ceață densă.
La Arad, controlorii de trafic aerian analizează datele primite de la camerele video din Brașov pe 14 monitoare cu diagonala de 55 inchi. Pe baza acestor informații, controlorii de trafic aerian dirijează aeronavele care aterizează și decolează la Brașov.
Cu această ocazie, aeroportul de la Brașov a devenit doar al doilea aeroport nou construit în lume care folosește un turn de control digital încă de la inaugurare.
În cazul turnului de control digital nu o să observi diferențe majore comparativ cu alte aeroporturi atunci când vei călători pe cale aeriană la Brașov. În schimb, vei observa rapid beneficiile noilor tehnologii implementate în sectorul controlului de securitate.
Echipamentele de scanare a bagajelor de la Aeroportul Brașov permit detecția explozibililor lichizi, ceea ce înseamnă că nu va trebui să scoți laptopul și lichidele din bagajele de mână. O astfel de tehnologie începe deja să fie prezentă pe tot mai multe aeroporturi din Europa, însă în România a mai fost implementată până acum doar pe aeroportul din Cluj-Napoca.
Îți place newsletterul Patru Pereți? Hai să-ți spun un secret: cele mai bune texte le scriu în timp ce savurez un espresso de calitate într-o cafenea de specialitate. Cel mai simplu mod să te asiguri că newsletterul Patru Pereți ajunge și săptămâna viitoare la tine în inbox este să-mi cumperi un espresso. Costă doar 10 lei și tu alegi dacă vrei să-l cumperi o singură dată, o dată pe lună sau de mai multe ori pe lună.
ÎntreVecini, proiectul care îți pune panouri fotovoltaice pe bloc
Fondurile alocate pentru ediția din acest an a programului Casa Verde Fotovoltaice se epuizează în numai câteva minute de la deschiderea înscrierilor pentru fiecare regiune în parte, semn că interesul populației pentru sistemele de panouri fotovoltaice este ridicat.
Programul se adresează persoanelor care locuiesc la casă, întrucât acestea au suficient spațiu pentru montarea unui sistem cu o capacitate care să acopere necesarul de energie electrică al locuinței. În schimb, montarea unui astfel de sistem de panouri fotovoltaice pe acoperișul unui bloc este mai puțin eficientă: suprafața totală pe care se pot monta panouri este prea mică pentru a asigura consumul de energie electrică pentru fiecare apartament în parte.
ONG-ul ÎntreVecini își propune să demonstreze că sistemele de panouri fotovoltaice montate pe acopersurile blocurilor permit reducerea cheltuielilor comune ale locatarilor. De exemplu, ONG-ul a investit anul trecut 15.000 de euro în montarea unui sistem de panouri fotovoltaice pe acoperișul unui bloc de pe strada Apusului din cartierul Militari din București. Blocul are 4 etaje și găzduiește peste 100 de persoane.
Sistemul are o capacitate de 5 kW, ceea ce permite generarea unei cantități de circa 6.000 kWh de energie electrică pe an. Energia electrică astfel obținută este utilizată pentru o serie de elemente comune ale blocului, cum ar fi pentru instalația de iluminat de pe scara blocului sau pentru operarea liftului. Surplusul de energie electrică este livrat în rețeaua națională, iar asociația primește o factură de reducere a costurilor cu energia electrică.
În acest fel, asociația de proprietari economisește anual peste 6.000 de lei, bani care pot fi utilizați pentru o serie de cheltuieli comune, cum ar fi serviciul de mentenanță al liftului sau mici lucrări de reparații sau renovare ale spațiilor comune.
Blocul de pe strada Apusului a fost selectat dintre cele 80 de blocuri care s-au înscris în cadrul acestui proiect-pilot al asociației ÎntreVecini. Pentru anul 2023, ÎntreVecini a planificat încă 5 proiecte similare și așteaptă înscrieri din partea asociațiilor de proprietari din sectoarele 1, 2, 3, 4 și 5 din București până în 10 iulie.
Pentru înscriere este nevoie de o echipă formată din cel puțin șapte locatari din bloc. Aceștia vor completa un formular și vor susține o serie de interviuri în urma cărora vor fi alese 10 echipe care vor intra în ultima etapă a selecției, care presupune, printre altele, redactarea unei scrisori de motivație. Ulterior, ÎntreVecini va alege cele 5 blocuri din București câștigătoare ale ediției din acest an.
Investițiile necesare în sistemele de panouri fotovoltaice de pe cele cinci blocuri vor fi suportate de BRD Groupe Société Générale, partenerul principal al ONG-ului ÎntreVecini în acest an.
Înscrierile se fac prin completarea acestui formular.
👏👏👏