20 Comments

"Astfel, plafonul minim de 19.800 lei (6 salarii minime brute) va fi atins în practică la venituri totale din chirii de 23.760 lei"

Cred ca e vorba de 24.750 - la acest venit total se va aplica și CASS, nu? 24.750 x 20% = 4.950

24.750 - 4950 = 19.800 = pragul de 6 salarii.

Expand full comment
author

Ai dreptate, plafonul va fi atins la venituri de 24.750 lei. Mulțumesc pentru observație, am modificat și în text.

Expand full comment

Pentru a determina în ce prag de plată pentru CASS te afli, trebuie considerat venitul după aplicarea impozitului ? sau doar cota forfetară se scade din venitul brut ?

Mulțumesc!

Expand full comment
author

Trebuie să iei în calcul venitul brut - cheltuielile forfetare.

Exemplu: Venit brut: 100 lei.

Cheltuieli forfertare: 20% din 100 lei, adica 20 lei.

Venit după scăderea cheltuielilor forfertare: 100 - 20 = 80 lei.

Impozit: 10% din 80 lei, adica 8 lei.

CASS: venitul luat în considerare este 80 lei.

Expand full comment

Bună ziua!

Dacă am doar un contract de închiriere cu o persoană juridică reținerea și plata impozitului o va face chiriașul , prin urmare nu mai depun declarația 212 cu estimat pe anul 2024. Întrebarea mea este: chiriașul ce declarație completează pentru a declara acest impozit?

Expand full comment
author

Nu știu să-ți răspund la întrebarea asta. Sigur știe însă contabilul firmei respective.

Expand full comment

Mulțumesc!

Expand full comment

Puteti sa mai explicati va rog, daca eu pers fizica am.contract cu o firma, pe suma de 1800 lei, firma mi a platit luna aceasta doar 1700. Este normal? El nu ar trebui sa plateasca suma mentionata in contract? si impozitul.separat?

Multumesc!

Expand full comment
author

Așa cum am menționat și în articol, începând din acest an firma este obligată prin lege să rețină la sursă impozitul din suma plătită pentru chirie. În cazul contractului menționat, firma ar fi trebuit să rețină de fapt 144 lei, pentru că acesta este impozitul pe care îl datorează statului (impozit 10% cu cheltuieli forfetare 20%). Prin urmare, ar fi trebuit să primiți 1656 lei, nu 1700 lei.

Pentru dumneavoastră nu se schimbă însă nimic, pentru că impozitul de 144 lei oricum ar fi trebuit plătit. Până în 2023 l-ați plătit dumneavoastră, din ianuarie îl reține firma automat.

Expand full comment

Daniel, nu e chiar la fel . Una e să-ți oprească firma în ianuarie '24, impozitul de 8% și alta să plătești tu aceiași bani în mai '25 . Dar foamea e MARE la guvernanți

Expand full comment
author

Corect, eu mă refeream strict la efectul pentru proprietar. Sigur, exact ăsta este motivul schimbării: taxele să ajungă mai repede la stat.

Expand full comment

Multumesc.

Expand full comment

Buna! Am o intrebare. Sunt co-proprietar al unui apartament pe care l-am dat in chirie cu 500 euro/luna (amandoi proprietarii aparem in contractul de inchiriere). Amandoi vom depune declaratie unica si cererea de inscriere la Anaf, insa, fiecare dintre noi va completa in cererea de inregistrare chiria de 500 euro/luna si calculeaza anaf singur impozitul la jumatate din suma? sau trebuie sa trec in cererea mea de inregistrare a contractului chiria de 250 euro?

Expand full comment
author

M-am uitat pe cererea de înscriere a contractului și părerea mea este că trebuie să treci valoarea totală a chiriei pe care o plătește chiriașul, întrucât exact asta este descrierea câmpului: „cuantumul chiriei lunare”. În plus, întrucât în formular există câmp special pentru a trece cota parte deținută din apartament, bănuiesc că ANAF calculează automat valoarea impozitului pe care îl datorezi în funcție de cota parte și valoarea chiriei. Totuși, ar fi bine să întrebi pe cineva care s-a confruntat cu situația asta, nu pot să-ți garantez că răspunsul meu este corect.

Expand full comment
Jan 9·edited Jan 9

Iar acum, de bun simt vorbind, daca impozitul e retinut la sursa, inseamna ca eu proprietar persoana fizica ar trebui sa ii fac un discount de 8% firmei ce o am in chirie?

Mulțumesc

Expand full comment
author

Nu, pentru că firma are exact același cost cu chiria ca și anul trecut. Singura diferență pentru firmă este că în 2023 plătea întreaga sumă către tine, iar acum plătește 92% către tine și 8% către ANAF.

Expand full comment

Minunat! Mulțumesc, Daniel!

Și o validare finală: suma din contract va rămâne aceeași ca în 2023?

Expand full comment
author

Dacă în contract este menționată suma brută, din care până acum tu ai plătit toate taxele, da, așa ar trebui.

Expand full comment
Jan 9·edited Jan 9

Așa era și logica mea, însă fiind începător în a înțelege legi, OUG, taxe, aveam nevoie de validări.

Apreciez tare mult răspunsurile tale prompte si usor de inteles, Daniel.

Expand full comment
author

Cu plăcere. Și eu sunt începător :)

Expand full comment