Cum se testează în Timișoara sistemele de acces în mașini produse de Huf Group
Am vizitat noul laborator Huf Group din Timișoara, unde producătorul german testează sisteme de acces în mașini precum mânere, chei sau senzori pentru portbagaj.
Primul lucru pe care îl observ când aterizez la Timișoara este noua înfățișare a Aeroportului Traian Vuia: după inaugurarea noului terminal de plecări în 31 martie, care se adaugă noului terminal de sosiri finalizat în 2021, Aeroportul Traian Vuia arată în sfârșit modern și cu câteva clase peste așa-zisul Aeroport Henri Coandă din București.
De fapt, cele două terminale noi de sosiri și plecări sunt dedicate acum tuturor zborurilor în spațiul Schengen, inclusiv celor interne, în timp ce vechile terminale par mai degrabă semi-părăsite și au rămas în funcțiune strict pentru zboruri non-Schengen.
Plec spre oraș și vizitez centrul parțial renovat și îngrijit, parțial în renovare și parțial abandonat. Mai este mult de lucru mai ales pentru un oraș care se laudă și astăzi că a fost anul trecut Capitala Europeană a Culturii.
După ce ies din centrul istoric al Timișoarei prin zona Catedralei Metropolitane Trei Ierarhi plec în plimbare pe malul Râului Bega și ajung rapid la Narativ, una dintre cele mai cunoscute cafenele de specialitate din oraș.
Aici e o aglomerație poate neobișnuit de mare pentru o zi de lucru, însă nu-i tocmai o surpriză: Narativ este poziționată strategic la câțiva metri de intrarea în Bega Business Park, un complex de birouri care cel mai probabil este cunoscut în zonă drept Campusul Nokia. Nu de alta, dar aici se află sediile Nokia Business Center și Nokia Networks Campus unde lucrează preponderent ingineri software. Nu la telefoane, ci la rețelele 5G pe care le folosim zilnic.
Intru în complex, fac stânga și zăresc logo-ul Huf pe una dintre clădiri. Aici, perete în perete cu un alt sediu Nokia din complex, se află noul laborator de testare al companiei germane Huf.
E foarte posibil să nu știi absolut nimic despre Huf. Și este în regulă, pentru că aproape orice producător de mașini are o politică strictă când vine vorba despre tehnologiile și componentele pe care le utilizează pe mașini. Adevărul este însă că cele mai multe componente ale unei mașini, indiferent de marcă sau model, sunt produse de o vastă rețea de furnizori externi, cu care producătorii auto au contracte.
Huf este o companie germană care produce sisteme de acces în mașini de peste un secol. De exemplu, produce mânere pe care le acționezi pentru a urca la volan, inclusiv sisteme moderne precum cele integrate în caroserie pentru un design elegant. Tot Huf produce și senzori pentru deschiderea automată a portbagajului, dar și funcții software precum Phone as a Key, pentru a intra în mașină cu ajutorul telefonului.
Germanii produc toate aceste piese în mai multe unități de producție răspândite global, iar una dintre ele este în Arad, la „doi pași” de Timișoara. Nu prea au voie să spună pentru cine le produc, astfel că apar comunicări oficiale în care partenerii iau inclusiv forma unui „producător nord-american de mașini electrice”. Greu de intuit despre cine este vorba, nu-i așa?
În laboratorul de cercetare Huf din Timișoara se taie panglica și urmează piesa de rezistență a acestei călătorii: un tur al laboratorului pentru a afla mai multe detalii despre ce se întâmplă, de fapt, aici.
Mi se „șoptește în cască” faptul că turul laboratorului este găzduit de Carin Darău, al doilea angajat Huf Group în România. A fost recrutat pentru unitatea de producție Huf Group din Arad în 2006, astfel că are aproape 20 de ani de experiență în cadrul grupului german.
Informația este mai mult decât suficientă pentru a înțelege că mă așteaptă un tur cu multe informații tehnice despre echipamentele pe care Huf Group le-a instalat în noul spațiu. Iar așteptările sunt confirmate rapid.
De la bun început, Carin Darău vorbește cu pasiune despre evoluția personală în cadrului grupului și i se citește entuziasmul pe chip când ajungem la subiectul principal al evenimentului. Aflu că aici se fac teste de recalificare pentru mânere, chei și senzori pentru accesul în mașini.
Produsele fizice vin de la unitățile de producție Huf Group din Europa, din loturi de producție destinate vânzării finale către constructorii auto. Inginerii stabilesc parametri de testare pe baza cerințelor formulate de furnizorii de componente. Se lucrează într-un singur schimb, dar echipamentele își fac liniștite treaba 24 de ore din 24, 7 zile din 7.
Sunt mai multe familii de piese pe care le testăm. Avem familia de încuietori cu cheia mecanică și tot ce înseamnă acces în mașină, apoi avem familia de mânere și suporturi de mânere din ușă, iar a treia familie este reprezentată de încuietorile de portbagaj.
Carin Darău, Huf Group
De exemplu, știi de câte ori este repetat mecanismul de funcționare al unui banal mâner pentru deschiderea portierei? În funcție de cerințele producătorului, numărul de cicluri de deschidere-închidere variază de la 50.000 la 300.000. Darău povestește că, în principiu, prin aceste teste, producătorii simulează funcționarea optimă a unui produs pentru o perioadă de more or less 10 ani.
Pe lângă aceste teste de rezistență în timp, în laborator se realizează și teste climatice, prin care se simulează într-o „cușcă” temperaturi de la -40 de grade până la +85 de grade.
Nu este vorba despre utilizarea produsului în condiții extreme. Dacă lași vara mașina în soare, în interior se pot atinge cu ușurință 80 de grade. Prin urmare, contactul de pornire lucrează în realitate la 80 de grade, nu la temperatura exterioară.
Carin Darău, Huf Group
Dincolo de echipamente și de produsele pe care Huf Group le testează aici, mai există un aspect care îmi atrage inevitabil atenția pe parcursul turului. Darău folosește numeroși termeni inediți pentru a explica ceea ce se întâmplă aici, iar cel care mi-a plăcut mie cel mai mult face referire la producătorii auto cu care colaborează Huf Group: „făcătorii de mașini”.
Pare ceva neimportant, dar este de fapt acel element care oferă practic un caracter uman testelor tehnice pline de cifre, numere, grafice și elemente verzi și roșii care domină laboratorul Huf Group.
Apropo de roșu, în cazul în care un produs nu trece testul la care este supus, inginerii realizează un raport în care explică procedurile de lucru și rezultatele evaluărilor, pentru ca specialiștii de la unitatea care l-a produs să poată determina cauzele.
Turul se încheie cu o strângere călduroasă de mâini. Plec spre aeroport și, la controlul de securitate, agentul îmi spune că trebuie să scot laptopul și lichidele din bagaj „doar dacă doresc”. Semn că echipamentele moderne de testare nu au ajuns doar la Huf Group, ci și la controlul de securitate de la noul terminal al aeroportului din Timișoara. Ceea ce în cazul Bucureștiului aud că nu se va întâmpla prea curând.
Abonează-te la newsletterul Patru Pereți și primești în inbox informații despre piața imobiliară și tehnologii în construcții.
Mai multe detalii despre istoria de peste 100 de ani a Huf Group și a produselor pe care le dezvoltă inclusiv la unitatea de producție din Arad citești în articolul pe care l-am publicat recent pe Autocritica.
Iar dacă îți plac articolele despre diverse uzine, îți recomand să citești și reportajele pe care le-am scris anterior pe Patru Pereți despre:
laboratorul de testare Vitesco Technologies din Timișoara, unde inginerii evaluează componente auto care vor ajunge în curând pe mașina ta.
uzina de componente auto Vitesco Technologies din Brașov, unde se produc invertoare pentru mașini electrice și hibride, dar și pompe de combustibil și sisteme pentru tratarea gazelor de eșapament;
uzina BMW de la Dingolfing, cea mai mare unitate de producție a constructorului german din Europa, unde se produc anual circa 250.000 de mașini, printre care și modelul electric iX.
La începutul acestui an am lansat și newsletterul
cu reportaje și analize despre sport. În cea mai recentă ediție citești o avancronică pentru Campionatul Mondial de Snooker, aflat în plină desfășurare la Teatrul Crucible din Sheffield.Dacă vrei să contribui la producția newsletterului Patru Pereți folosește butonul de mai jos. Mulțumesc.